Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Sunday, January 3, 2016

Sentap!

12.36pm, Kemaman Classic Kopitiam, IOI Mall Puchong.

I feel fresh. Hehehe. Boleh? 

Ini antara azam untuk diri sendiri sempena tahun baru. Lebih menyayangi diri sendiri, luar dan dalam. Ini kali ke-2 aku ke premis ini sebenarnya. Bukan ke kedai kopi ini tapi ke sebuah pusat rawatan kulit di dalam bangunan yang sama. Tak perlulah aku sebut nama premisnya. Yang ingin aku kongsikan adalah kenyataan daripada pekerja di situ sebentar tadi. Biasalah, usai rawatan dia akan mempromosi beberapa produk rawatan tambahan kepada pelanggan. Seperti biasa, aku kalau tak nak, memang akan terus terang bagitau tak nak. 

"Takpelah, saya bukan apa. Saya risau nanti lama2 saya malas nak guna kalau beli banyak2 produk," ujar aku jujur.

"Itulah sebabnya tiada orang yang tak cantik tapi yang ada adalah pemalas," balas pekerja itu sambil tersenyum manis.

Ok, zassss! Sentap! Terasa macam pisau tajam menusuk kalbu tapi aku hanya tertawa kerana aku tahu apa yang dikatakannya itu sangatlah benar. Hahahaha. 

Itulah realitinya dalam apa jua perkara berkaitan kehidupan ini. Tidak ada istilah kaya atau miskin, lemah atau kuat, pandai atau bodoh tetapi yang sebenarnya rajin atau malas sahaja. Man jadda wajada. Hatta insan2 OKU pun jauh lebih berjaya daripada aku yang dikurniakan sempurna anggota kaki tangan dan tubub badan ini. Semuanya kerana mereka punya keazaman dan keinginan yang jauh lebih kental dari aku. Maka aku isytiharkan tahun ini sebagai tahun mengentalkan jiwa demi masa depan yang lebih gemilang. InsyaAllah.

No comments: