Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Sunday, March 29, 2015

Tentang Abah: Tanggungjawab

Bismillahirrahmanirrahim...

(Wad 6E, HUKM)

Rutin pagi Ahad ku kini berubah sejak Abah dimasukkan ke HUKM. 
Jika dulu pada waktu begini aku pasti sedang menghabiskan pusingan larian mengelilingi Tasik Sri Permaisuri.
Memang ironi bila difikir2kan.
Jika dulu tempat ini aku kunjungi hanya pada setiap hujung minggu, kini setiap hari aku perlu ke sini. 
Selama mana Abah masih berada di sini, 
aku akan setia menggagahkan diri datang ke sini.

Sukar? 
Tidak aku nafikan sama sekali.
Namun inilah jalan yang sudah tertulis buat kami.
Hikmahnya? Wallahua'lam...

Teringat aku kepada tazkirah yang disampaikan oleh Ustaz Muhammad Amin.
Kata beliau, untuk menjadi kuat, beranikan diri untuk mengambil tanggungjawab dan mujahadah dalam melakukannya.
InsyaAllah, kekuatan akan timbul hasil daripada mujahadah itu.
Mendalam dan aku merasakan ia bukan untuk situasi yang sedang aku lalui sekarang sahaja tetapi untuk seluruh perjalanan kehidupan ini juga. 

Pagi ini doktor ingin berjumpa dengan kami untuk menerangkan tentang keadaan Abah. 
Cadangan untuk membawa pulang Abah pada hari ini nampaknya perlu ditangguhkan kepada hari lain kerana keadaan Abah yang agak kurang baik.
Abah tiba2 demam panas pula dan mengalami sedikit pendarahan di dalam perut. 
Doktor menyarankan agar Abah dibenarkan keluar hanya apabila demam telah berkurangan. 
Kami akur kerana bimbang ia berlarutan dan menimbulkan komplikasi lain jika tidak dirawat lebih awal. 
Pasti ada hikmah di sebalik susun atur perjalanan yang telah ditetapkanNya ini.

No comments: