Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Monday, March 30, 2015

Tentang Abah: Discaj

Bismillahirrahmanirrahim...

(Teratak CK)

Baru tiba di rumah. 
Penat tak terkata.
Rasa macam mahu tidur 2 hari berturut2. Huhu...
Pun begitu, coretan ini harus diteruskan sementara rasa untuk menulis masih segar. 

Selesai juga urusan membawa pulang Abah ke rumah abang sulung, BaMa, di Rawang.
Semua urusan di HUKM diuruskan oleh aku sambil ditemani oleh Ummi dan MakTeh. 
Satu pengalaman baru buat aku termasuk menguruskan hal logistik iaitu ambulan daripada HUKM ke Rawang.

Sejujurnya hati aku berbelah-bagi sama ada untuk membawa pulang Abah atau tidak kerana hasil pertemuan bersama doktor pada pagi tadi, dia tidak menggalakkan kami untuk berbuat demikian.
Aku tanya apa keputusan Ummi. 
Ummi akhirnya bersuara menyatakan hasrat agar Abah dibawa pulang. 
Aku hubungi adik-beradik yang lain memaklumkan keputusan Ummi dan mereka turut akur dengan kehendak Ummi.
Kemudian aku ke surau.
Bertanya kepadaNya sama ada tindakanku ini wajar atau tidak.
Jika wajar, permudahkanlah...

Syukur apabila segala urusan berjalan lancar dan slip kebenaran discaj diterima sekitar jam 4 petang. 
Lega apabila tiada sebarang bayaran perlu dibuat kerana menggunapakai GL aku. 


Syukur kerana laluan Abah dipermudahkanNya.
Alhamdulillah!
Urusan ambulan juga memuaskan hati kami malah mereka tiba lebih awal daripada temujanji asal iaitu jam 6 petang. 


Sempat aku perhatikan yang Abah membuka kedua2 belah matanya sewaktu dibawa masuk ke dalam ambulan.
Sebelum ini Abah hanya membuka sedikit mata sebelah kanan sahaja. 
Terdetik di hatiku, adakah mungkin ini tanda Abah gembira kerana hasratnya untuk keluar daripada hospital akhirnya tercapai? 
Hujan mula turun sewaktu kami meninggalkan HUKM dan semakin lebat di sepanjang perjalanan. 
Namun aku puji kecekapan pemandu ambulan yang cekap memboloskan ambulan daripada kesesakan jalanraya sehingga perjalanan hanya memakan masa selama 45 minit sahaja.



Pagi esok jururawat sukarelawan HOSPIS akan datang untuk menjenguk keadaan Abah. 
Kami perlu mula mempelajari untuk menguruskan Abah sepenuhnya di rumah.
Sedikit sebanyak kemahiran sudah kami praktikkan sewaktu Abah berada di dalam wad dengan bantuan jururawat.


Kemudian aku dan MakTeh dihantar oleh PakSoo kembali ke HUKM untuk mengambil kereta kami yang ditinggalkan di situ semenjak siang tadi.
Penatnya hanya Allah yang tahu.
Kadang2 rasa tidak tertanggung tetapi cepat2 pujuk hati bahawa Allah tidak akan memberikan ujian yang tidak mampu ditanggung oleh hambaNya. 

Wallahua'lam...

No comments: