Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Wednesday, March 25, 2015

Tentang Abah: Cikgu Sanusi

Bismillahirrahmanirrahim...

22 Mac 2015, ICU@HUKM.

Kadang2 kita sangka kita sudah cukup mengenali orang yang dekat dengan kita tapi kita silap.
Begitulah antara aku dan Abah.
Masih banyak cerita belakang tabir yang tidak aku ketahui tentang Abah.
Ketika Abah terlantar sakit, sedikit sebanyak tabir itu tersingkap tentang siapa sebenarnya Abah.


Paling kanan: Cikgu Sanusi

Semalam sewaktu kami sedang makan malam di Cyberjaya, ibu saudara (Su) yang diamanahkan untuk menjenguk2 rumah di kampung sewaktu ketiadaan Abah Ummi, menghubungi kami dan memaklumkan yang Cikgu Sanusi meninggalkan nombor telefonnya di dalam peti surat. 
Dia terdetik untuk menziarah Abah sewaktu pulang ke kampung halaman isterinya yang terletak di Paka. 
Aku pernah berjumpa Cikgu Sanusi sewaktu kecil dan dia kemudiannya pernah datang bersama keluarga ke rumah kami tetapi selepas itu kami terputus hubungan.
Kini baru aku tahu apa hubungan Abah dan Cikgu Sanusi atau nama sebenarnya Sasitharan.
Rupa2nya Abah menganggap dia seperti anak meskipun jarak usia antara mereka tidak jauh bezanya. 
Malah Abah dan rakan2 sekolahnya yang membantu Cikgu Sanusi kembali kepada Islam dan seterusnya menguruskan urusan perkahwinan Cikgu Sanusi dengan isterinya. 
Mendengar cerita2 sebegini terkadang membuat hati aku jadi pedih.
Pedih kerana masih banyak kisah hidup Abah yang tidak kami ketahui meskipun berpuluh2 tahun hidup sebagai satu keluarga. 
Malah kisah keperitan hidup Abah sewaktu kecil juga hanya aku ketahui pada tahun2 akhir kebelakangan ini.
Mengetahui kisah2 pahit sebegitu membuatkan aku semakin faham sebab Abah menjadi seorang ayah yang sangat2 'protective' dan begitu mementingkan soal pelajaran.
Sepertimana ayah2 lain, Abah ingin agar kami menikmati kehidupan yang jauh lebih baik daripada yang pernah dilalui olehnya.
Semoga segala pengorbanan dan jasa bakti kepada ahli keluarga dan rakan taulannya akan menjadi bekalan amal buat Abah kelak.

No comments: