Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Monday, February 16, 2015

Tentang Abah

Bismillahirrahmanirrahim...

Kadang2 dalam hidup ini, banyak perkara yang kita sangka tak akan kita buat atau kena buat, akhirnya perlu juga kita buat. Ia semua aturan Allah, bukan saja2. Hari ini aku curi masa untuk membeli kerusi roda, satu perkara yang tak pernah aku sangka akan dibuat dalam hidup ini. Ia untuk Abah dan aku harap ia hanya untuk sementara sahaja. Aku sedih melihat keadaan Abah sekarang dan ia berlaku dalam tempoh sebulan sahaja. Sukar untuk digambarkan perasaan aku saat ini. Yang pasti, aku akan berusaha sedaya upaya menjalankan tanggungjawab sebagai seorang anak. Malah kami adik-beradik akan berusaha melakukan yang terbaik untuk Abah agar kembali sihat seperti sedia kala.



Banyak yang bermain di fikiran aku saat dan ketika ini namun cuba aku ketepikan jauh2. Fokus dengan apa yang ada di depan mata sahaja dan ia adalah tentang Abah. Air mata memang tidak dapat ditahan mengalir setiap kali teringatkan wajah kurus Abah. Yang pasti, aku belum bersedia untuk kehilangan Abah. 

Perkongsian rasa bersama seorang sahabat yang pernah kehilangan ibu sebentar tadi memberi sedikit kekuatan pada aku untuk mendepani hari2 mendatang. Benarlah, kadang2 bila kita menasihati orang, ia kedengaran seperti sangat mudah tetapi apabila diri sendiri berada di dalam keadaan itu, ia ternyata tidak begitu mudah untuk dilalui. Berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul. Sesungguhnya ini adalah ujian buat kami sekeluarga dan pasti ada hikmah yang tersembunyi di sebalik semua ini. 

"Ya Allah, jika kesakitan yang sedang Abah tanggung ini berpunca daripada dosa2ku kepada-Mu, Kau ampunkanlah dosa2ku dan hilangkanlah kesakitan Abahku. Sungguh aku tidak sanggup melihat kesakitan yang ditanggung olehnya." 

No comments: