Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Wednesday, September 17, 2014

Cerita Hari Malaysia

Bismillahirrahmanirrahim...

Selamat Hari Malaysia.

Kami bangun awal, bersiap untuk ke kebun Abah. Misi utama adalah mengutip buah dokong. Ini hasil pertama selepas beberapa tahun Abah menanamnya. Takjub pun ada juga sebenarnya melihat buah2 dokong memenuhi dahan. 


Yang paling seronok dan teruja tentulah anak2 buahku. Seronok melihat kerenah mereka menikmati suasana di kebun. Untunglah mereka berpeluang merasai pengalaman berada di dalam kebun datuk sendiri. 


Jenuh juga kami mengutip buah2 dokong yang memang sangat lebat. 


Anak buahku, Adeef, memang suka memanjat. Suka benar dia dengan cerita Spiderman. Jadi bila aku suruh dia panjat dan petik buah, memang macam orang mengantuk disorongkan bantal jadinya dia. Laju kaki memijak anak2 tangga dan memetik buah2 dokong. Aku pula memegang bekas sambil berdiri memerhati pergerakannya. Anak lelaki kena berani panjat pokok. Kalau tak, malulah dengan Maklong yang masa kecil selamba panjat pokok. Sekarang pun sebenarnya kalau kena tempat, memanjat juga hehe. 



Hasilnya, berguni2 buah dokong berjaya kami kutip dan itupun masih banyak yang belum dikutip. Memang tahun ini pokok2 di kebun Abah benar2 menjadi. Bermula dengan durian, rambutan, pulasan, cempedak dan sekarang dokong. Semua untuk dimakan sendiri sahaja dan bukan untuk dijual. Malah pernah Abah jemput saudara mara untuk datang menikmati buah2an di kebunnya sebelum ini. 

Berbakti kepada tanah memang tidak pernah merugikan...