Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Sunday, August 3, 2014

Kepala Paip

Bismillahirrahmanirrahim...

Kejadian berlaku betul2 masa aku nak bertolak balik raya pada hari Sabtu minggu lepas. Bersembur air keluar dan panik juga aku sekejap tak tahu apa nak buat sebab memang tak jangka langsung nak jadi macam tu. Mujur adik aku, MakTeh, bagi idea untuk tutup kepala paip yang salurkan air ke situ. Itu jalan penyelesaian paling mudah yang dapat difikirkan sebab memang dah nak bertolak balik kampung. 

Hari ini aku meronda cari kedai hardware untuk beli kepala paip baru dan juga peralatan berkaitan. Mujurlah dah ada kedai yang buka walaupun hari Ahad. Sepatutnya aku beli paip warna biru supaya sama dengan paip sedia ada tapi aku dah malas nak cari kat kedai lain. Redha je warna paip lain2 asalkan boleh berfungsi sebab malam ni nak buat operasi basuh kain. 


Mudah je nak tukar kepala paip ni dengan syarat semua peralatan mencukupi. Masa kecil2 dulu kami selalu tengok Abah buat kerja2 pertukangan dan pasang paip dalam rumah. Sedikit sebanyak membantu juga pengalaman tu bila kami dah dewasa.


Biarkan kepala paip tu betul2 melekat dulu untuk beberapa jam sebelum air disalurkan ke situ dan operasi basuh kain boleh dimulakan.

Bila difikir2kan semula, nasib baik juga kepala paip tu tercabut betul2 masa aku masih ada di rumah. Bayangkan kalau tercabut masa aku dah balik dan air memancut2 selama seminggu. Tak dapat dibayangkan apa yang bakal terjadi. Yang pasti, keadaan pasti lebih teruk. Justeru, syukur atas setiap ketentuanNya kerana ia pasti yang terbaik buat kita. 


No comments: