Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Sunday, August 3, 2014

Kembali Ke Kota

Bismillahirrahmanirrahim...

2 Ogos 2014 - Indahnya beraya di kampung tapi kehidupan harus diteruskan. Kembali kepada realiti. 


Selamat sampai ke teratak masing2 selepas berkonvoi 2 buah kereta sejak jam 9 pagi dari kampung. Agak lewat tiba sebab banyak pit stop sepanjang perjalanan. Mula2 kami singgah di kebun, kait, pungut dan angkut durian, rambutan dan cempedak. Berpeluh2 seluruh badan. Digagahkan juga demi untuk tak menghampakan usaha Abah Ummi mengusahakan kebun sejak dari kami kecil lagi. Ini hasil pertama yang benar2 menjadi. Akhirnya penuh bonet kereta2 kami malah memenuhi tempat duduk belakang juga. 




Pit stop kedua adalah Pantai Chendor di Kemaman untuk makan tengahari. Bekalan makanan yang gigih aku masak sejak malam tadi memang kami dah bawa siap2. Bukan apa, masih belum banyak restoran yang beroperasi (mungkin masih sibuk beraya) dan tak gemar bersesak2 dengan orang ramai. 


Pit stop ketiga adalah Kuantan iaitu rumah bapa saudara yang kami panggil AyahDe yang juga merangkap abang kandung kepada Ummi. Hampir sejam juga kami singgah beraya dan bertanya khabar AyahDe dan keluarga. 


Pit stop seterusnya adalah Tol Lanchang untuk solat jamak Zohor&Asar. Sengaja kami elakkan untuk berhenti di mana2 R&R kerana tahu kesesakan yang berlaku di situ setiap kali cuti perayaan atau cuti persekolahan. 

Dari situ, kami putuskan untuk melalui jalan dalam sahaja dengan bantuan Waze kerana tidak sanggup meredah kesesakan di Lebuhaya Karak seperti tahun2 sebelumnya. 

Cubaan kami berjaya meskipun laluannya agak bersimpang siur. Yang penting kami mencuba kelainan dan selamat sampai ke destinasi serta tidak perlu membayar tol. 



Laluan tersebut membawa kami ke Kampung Sungai Rumput Gombak dan kami sempat solat jamak di Masjid Zakaria Batu 8 1/2. 

Pit stop terakhir kami adalah Restoran Wina Seafood & Tomyam di Taman Batu Muda, Batu Caves. Usai makan malam, kami berpisah menuju haluan masing2. 

Rasanya ini perjalanan pulang selepas perayaan yang paling santai buat kami. Jika tidak, kami sering kepenatan meredah kesesakan yang seolah2 tidak berkesudahan di samping 'berperang' dengan manusia2 yang suka menggunakan laluan kecemasan sehingga menambahkan lagi kesesakan sedia ada. 

No comments: