Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Monday, August 11, 2014

Jom Beraya

Bismillahirrahmanirrahim...

10082014 - Jika diikutkan hati, memang aku ingin bersantai di rumah sahaja tetapi apabila mengenangkan yang jemputan sudah diterima, digagahkan juga diri untuk bersiap dan bertolak memenuhi jemputan. Aku selalu berfikir yang menerima jemputan bermaksud kita masih diingati oleh si pengundang. Justeru, ia perlu dan sebenarnya wajib dipenuhi jika tiada sebarang keuzuran. Ada 3 undangan yang perlu aku penuhi iaitu di Bandar Baru Bangi (BBB), Putrajaya dan Ampang. Awalnya aku merancang untuk ke Ampang terlebih dahulu, kemudian ke BBB dan akhirnya ke Putrajaya. Namun di saat2 akhir, aku putuskan untuk ke BBB terlebih dahulu dan kemudian ke Ampang sebelum ke Putrajaya. 

Dari BBB, aku memilih laluan Lebuhraya Kajang-Cheras, Pekan Batu 9 Cheras dan melalui Look Out Point untuk ke Ampang. Agak jauh sebenarnya tapi aku rela untuk mengelakkan kesesakan di MRR2. 

Ternyata perancangan Allah jauh lebih hebat. Pertukaran destinasi dan laluan membawa aku kepada mini reunion bersama2 kawan2 Alumni MRSM Muar. Aduhai seronok hati bukan kepalang dapat bertemu dan berbual2, bertukar2 cerita bersama mereka. 

Jika tadi aku tidak menukar perancangan, sudah pasti aku tidak akan berpeluang bertemu mereka. Aku belajar untuk lebih meyakini setiap ketentuanNya kerana pasti ada hikmah di sebalik ketetapanNya itu. 



Kami berpisah sekitar jam 5.15 petang dan aku meneruskan perjalanan ke destinasi terakhir untuk beraya iaitu di Putrajaya. Sempat juga singgah solat Asar di Masjid UPM dan alhamdulillah laluan MRR2 juga sudah mereda. 

Usai beraya di Putrajaya, aku singgah ke Masjid Tuanku Mizan @ Masjid Besi untuk menunaikan solat Maghrib dan akhirnya kembali ke Masjid UPM untuk solat Isyak. 

Maka nikmat Allah yang manakah yang ingin kamu dustakan? 

Alhamdulillah.

No comments: