Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Thursday, July 3, 2014

Ramadhan 1435H

Bismillahirrahmanirrahim...

Alhamdulillah, syukur masih diberi kesempatan olehNya untuk menjalani ibadah di bulan Ramadhan yang penuh barokah ini. Entah kenapa akhir2 ini sering kedengaran begitu banyak berita kematian baik insan yang dikenali mahupun tidak. Terkini, pemergian seorang kakitangan di pejabat lama yang meninggal selepas terjatuh sewaktu ingin menyeberang longkang ke bazar Ramadhan. Justeru, kesempatan dapat meneruskan kehidupan di bulan Ramadhan pada tahun ini adalah nikmat yang sangat2 disyukuri. 

Seperti rutin tahun-tahun terdahulu, aku dan adik-beradik mengambil peluang untuk menyambut 1 Ramadhan di kampung bersama Abah Ummi. Lebih memudahkan keadaan apabila 1 Ramadhan jatuh pada hari Ahad. Jadi kami tidak perlu mengambil cuti tambahan pula cuma kami terlepas untuk berbuka bersama kerana terpaksa bertolak pulang pada hari Ahad. Sempatlah kami bersahur beramai-ramai pada 1 Ramadhan. Kepulangan yang penuh warna-warni itu akan aku coretkan dalam entri2 akan datang jika berkelapangan dan mood untuk menulis timbul. Rasa ralat juga melihat senarai draf yang belum disempurnakan untuk disiarkan di dalam blog sedangkan bahan2nya sudah tersedia. Mungkin ruang senggang yang ada di bulan Ramadhan ini dapat digunakan untuk melunaskan 'hutang2' tersebut. 

Bagi aku, berbuka puasa di Masjid Putra sudah menjadi rutin pada setiap tahun. Malah aku lihat saban tahun jumlah yang datang ke situ juga semakin ramai termasuk yang berkeluarga. Mungkin mudah bagi mereka kerana tidak perlu menyediakan juadah selepas penat seharian di pejabat. Lebih seronok apabila dapat solat berjemaah bersama. Melihat suasana kemeriahan rakyat Malaysia mengimarahkan masjid-masjid pada bulan Ramadhan, sering membuatkan aku rindu kepada suasana di Tanah Suci. Manusia berbondong2 berjalan kaki ke masjid setiap kali mendengar laungan azan, meninggalkan urusan dunia buat seketika demi memenuhi panggilanNya. Indahnya jika amalan ini dapat dipraktikkan pada bulan2 lain juga. 

Antara keinginan aku semasa bulan puasa ini adalah untuk meneruskan aktiviti riadah sebelum berbuka puasa. Malangnya, sudah masuk 5 Ramadhan dan aku masih gagal untuk melakukannya. Alasan? Macam2. Aduhai nafsu, moga dapat ditawan. 

Selamat berbuka puasa dan berpesta ibadah! 

No comments: