Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Monday, July 14, 2014

Nekbat

Bismillahirrahmanirrahim...


Ini pula pemanis mulut tahap lejen juga. Nekbat. Ya, itu namanya. Aku tak tahu apa asal usul kuih ini tapi sejak dari aku kecil sampailah sekarang, Ummi wajib beli kuih ni sepanjang bulan Ramadhan. Kuih ni pula memang hanya dijual pada bulan puasa sahaja dan juga hanya terdapat di negeri2 Pantai Timur sahaja. 

Cara nak masak nekbat memang sangat mudah. Hanya panaskan gula dan air serta daun pandan. Bila gula dah larut, masukkan nekbat satu persatu sehingga kembang. Bila dah kembang, angkat dan simpan di dalam peti sejuk. Boleh dimakan semasa buka puasa dan sahur. Aku perhatikan yang Abah memang suka makan nekbat ni waktu buka puasa dan penutup sahur. 

Kadang2 aku terfikir. Berapa lama kuih ni mampu bertahan sebab generasi muda macam aku pun dah kurang membeli dan makan kuih2 tradisional?

1 comment:

ilass said...

nekbat pun kueh tradisi favourite aku ya!

hummmp..sape kata generasi sekarang tak suka kueh tradisonal? kawan ko yg sorang ni memang sangat menghargai kueh tradisional...siap belajar buat sendiri ya. uhumm.