Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Monday, July 21, 2014

Jelajah Iftar

Bismillahirrahmanirrahim...

Pejam celik pejam celik, hari ini sudah 29 Ramadhan dan mungkin akan jadi hari terakhir berpuasa sebelum Syawal menjelma. Waktu menulis entri ini pun aku sudah tiba di kampung halaman selepas menempuh perjalanan yang agak mencabar dan pengalaman itu akan aku kongsikan dalam entri seterusnya.

Ramadhan kali ini memang berbeza. Aku nekad memastikan ia dimaksimakan sebaiknya agar menjadi lebih baik daripada tahun2 sebelumnya. 

Aku pasang niat untuk menunaikan solat terawih sepenuhnya. Untuk realisasikan hasrat ini, sedaya upaya aku cuba mengelakkan diri daripada berbuka di tempat2 yang menyukarkan aku untuk solat. Lantas aku putuskan untuk berbuka puasa sepenuhnya di Masjid Putra sahaja pada hari bekerja dan di masjid2 lain pada hujung minggu. 

1. Masjid Putra

Sebenarnya, Masjid Putra sudah menjadi lokasi tetap aku untuk berbuka puasa sejak beberapa tahun yang lalu. Namun ada juga masa2 tertentu aku memenuhi jemputan kawan2 untuk berbuka puasa bersama di restoran atau hotel sehingga terpaksa mengorbankan solat terawih berjemaah demi memenuhi permintaan tersebut. Kali ini aku terasa benar2 rugi jika gagal memanfaatkan peluang yang telah diberikan oleh Allah kepada aku untuk melalui Ramadhan pada tahun ini kerana ramai juga yang tidak sempat bertemu dengan Ramadhan pada kali ini dan ada sebahagian pula yang pergi menemuiNya sebelum sempat Ramadhan berakhir. 

Antara sebab aku gemar berbuka di sini adalah kerana sistemnya yang teratur dan pengurusan masa yang menyelesakan jemaah.

Sebaik azan Maghrib berkumandang, jemaah berbuka puasa dengan juadah kurma dan kuih yang dikongsi 4 orang. Hidangan berat disediakan kepada jemaah sebaik selesai solat Maghrib. Sementara menunggu waktu Isyak pula, jemaah mempunyai masa mencukupi untuk mengisi masa dengan membaca Al-Quran. 

Solat terawih pula akan didirikan usai solat Isyak berjemaah. Begitulah setiap hari dan ia tidak pernah menjemukan. Aku punya sebab peribadi menyukai masjid ini dan ia hanya akan difahami bagi yang pernah menjejakkan kaki ke Masjid Nabawi. Jujur setiap kali masuk dan keluar dari Masjid Putra, aku terasa persis melangkah ke perkarangan Masjid Nabawi dan ia sedikit sebanyak dapat mengubat rinduku terhadap Masjid Nabawi. 




2. Masjid Naza TTDI, Seksyen 13, Shah Alam

Ini masjid pertama yang aku kunjungi pada hujung minggu. Keinginan timbul untuk menjejakkan kaki ke sini apabila mendapat tahu kewujudannya yang masih baru selain merasai suasana berbuka puasa dan terawih di sini. Masjid ini dibina atas sumbangan Naza dan terletak tidak jauh daripada pejabat pengurusan Naza TTDI Shah Alam. 

Sumber: Google

Sumber: Google

Melilau juga aku mencari kedudukan masjid ini tetapi berbaloi apabila melihat rekabentuknya yang moden dan luas. Ruang mengambil wuduk yang banyak dan tertutup serta kemudahan yang baik disediakan kepada jemaah. Terdapat sedikit  kelainan di sini apabila hidangan berat terus disediakan kepada jemaah berbanding masjid2 lain yang menyediakan hidangan berat selepas solat Maghrib secara buffet. Paparan masa secara elektronik menyatakan baki waktu yang tinggal sebelum iqomah dan solat ditunaikan, memberi cukup masa kepada jemaah untuk menikmati hidangan dengan tenang. 


Waktu aku tiba sekitar jam 7 malam, hidangan sudah disusun di atas meja dan jemaah boleh duduk di mana2 kerusi yang diasingkan antara jemaah lelaki dan wanita. 

Kemudian solat Maghrib, Isyak dan Terawih ditunaikan secara berjemaah sehingga selesai dan diakhiri dengan moreh. Secara keseluruhan, aku berpuas hati dengan kemudahan2 dan pengurusan di sini dan jika berkesempatan, aku pasti akan datang lagi ke sini. 

3. Masjid KLIA

Sumber: Google

Di sini, pengalaman sedikit berbeza apabila tiada pengasingan tempat duduk antara jemaah lelaki dan wanita semasa berbuka puasa menyebabkan aku merasa sedikit kekok. Di samping itu, solat terawih hanya didirikan sebanyak 8 rakaat sahaja dan disusuli dengan 3 rakaat solat witir. 

4. Masjid Tengku Ampuan Jemaah, Bukit Jelutong

Ini masjid ke4 yang sempat aku kunjungi untuk berbuka puasa pada hujung minggu malah masjid ini sebenarnya menjadi lokasi wajib yang perlu aku jejak sekurang2nya sekali dalam setiap bulan. Justeru aku teringin untuk berbuka puasa di sini dan ia merupakan pengalaman kali ke2 berbuka di sini selepas kali pertama pada tahun lepas. 

Pengalaman kali ke2 memang jauh lebih baik. Mungkin kerana tahun lepas merupakan kali pertama pihak Masjid menguruskannya menyebabkan berlaku sedikit kekurangan dalam pengendaliannya, kali ini persediaan mereka menjadi lebih baik dan memuaskan hati jemaah. 

Banyak kemudahan telah disediakan oleh pihak Masjid untuk keselesaan dan kemudahan kepada para jemaah. Antaranya kemudahan vending machine dan kerusi urut elektronik pada harga yang berpatutan telah ditempatkan di dalam kawasan Masjid. 


Bagi tujuan berbuka puasa pula, pek mengandungi kurma dan kuih muih diedarkan kepada jemaah. Ini merupakan pengalaman pertama bagi aku melihat pek sebegini kerana di masjid2 lain menghidangkannya di dalam pinggan. 



Pada hari tersebut juga, pihak Masjid turut mengaturkan kerjasama penganjuran kempen derma darah bersama pihak Hospital Tengku Ampuan Rahimah Klang. 


Di samping itu, kemudahan khemah dan tempat duduk yang selesa disediakan kepada para jemaah dan ia menambahkan lagi kekaguman aku terhadap pengurusan Masjid ini. Memang jauh bezanya dengan masjid2 lain yang pernah saya kunjungi. 



Itu adalah 4 masjid yang sempat aku jejakkan kaki pada Ramadhan kali ini. Semoga ia menjadi saksi di hadapan Allah kelak yang aku pernah menjejakkan kaki, tunduk dan sujud di situ. 







No comments: