Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Monday, July 14, 2014

Iftar Keluarga

Bismillahirrahmanirrahim...

12.07.2014 - Ia tradisi yang ingin aku kekalkan pada setiap tahun demi kesinambungan silaturrahim iaitu iftar bersama ahli keluarga. Jika tahun2 sebelum ini, aku hanya mengajak adik2 untuk berbuka puasa bersama, tahun ini hati aku begitu ingin agar Abah Ummi turut serta meskipun kami sudah pulang menyambut 1 Ramadhan di kampung. Lalu aku import mereka untuk datang ke KL dengan laluan udara. Sengaja aku minta mereka naik kapal terbang kerana tidak mahu mereka kepenatan memandu ke sini. 

Secara kebetulan, tarikh tersebut jatuh pada hari lahir Nur Qaisara Aminah yang ke2. Aduhai cepatnya masa berlalu. Terasa baru sahaja menyambut ulangtahun pertama kelahiran Sara dan kini menyambut ulangtahun ke2 pula. 


Majlis bermula dengan bacaan yaasin yang diketuai oleh Abah sebaik BaMa dan keluarga tiba. Ya, tidak semua adik beradik dapat hadir kerana faktor jarak.

Usai berbuka puasa, majlis diteruskan dengan acara potong kek. Lucu melihat keletah Sara yang teruja untuk memotong kek. Entah dia faham atau tidak tujuan sambutan itu diadakan. Yang pasti, dia sangat2 teruja. 


Kali pertama tengok orang tiup lilin sampai terkena bibir. Mujur tak melecur dibuatnya. Sara oh Sara! Apapun, MakLong doakan Sara menjadi muslimah solehah yang berjaya dunia dan akhirat.


13.07.2014 - Agenda hari ini adalah membeli belah di Kenanga Wholesale City. Kononnya nak bertolak jam 8 pagi untuk elakkan traffic jam. Sudahnya, jam 11 pagi juga baru kami bertolak ke sana. Orang memang ramai tetapi mujur masih ada ruang parking yang tersedia dan kami tidak perlu membuang banyak masa mencarinya. 

Bila ke tempat yang ramai orang, aku sangat2 memberi keutamaan kepada waktu solat. Apabila masuk sahaja waktu, segeralah tunaikannya. Satu, untuk elakkan berebut2 di saat2 akhir dengan orang lain. Dua, hati jadi lebih tenang untuk membeli-belah sebab tahu urusan wajib sudah dilangsaikan. Telahan aku nyata benar sebab sebaik kami selesai solat, kelihatan ramai yang mula memenuhi surau. Syukur pun ada juga kerana itu tandanya masih ramai rakyat Malaysia yang solat. 

Tak banyak yang kami beli kerana pening dan keliru tengok macam2 fesyen. Harga pun sebenarnya tidaklah terlalu murah sangat. Akhirnya jadi lebih kepada window shopping sahaja tapi Abah sempat juga sambar 2 helai baju batik. 

Kami beredar bila jam hampir 4 petang untuk elak kesesakan trafik. Lega apabila trafik lancar dan kami dapat melepasinya dalam tempoh masa yang singkat. 

Agenda seterusnya adalah mencari lokasi untuk berbuka puasa. Puas fikir. Akhirnya kami memilih sebuah restoran di Gombak. Marina Seafood. Kami buat tempahan awal dan pulang ke rumah untuk istirehat seketika dan solat Asar. Kami kembali untuk berbuka puasa pada jam 7.20 malam dan hidangan sudah pun tersedia di atas meja. 




Usai buka puasa, kami berjalan kaki ke masjid yang terletak tidak jauh dari situ untuk solat Maghrib. 

Kemudian kami berpisah, pulang ke rumah masing2 dan Abah Ummi bermalam di rumah adik kerana esok akan bertolak pulang ke kampung dengan penerbangan jam 2.45 petang. 

Aku harap Abah Ummi gembira bersama kami selama 2 hari ini meskipun agak meletihkan diheret ke sana ke mari. Biar letih dan penat, demi keluarga, aku rela. 



No comments: