Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Monday, March 24, 2014

... #PrayForMH370

Bismillahirrahmanirrahim...

Malam ini air mata saya mengalir tanpa dapat ditahan2 lagi. Sayu, sebak dan kesal bercampur baur. Saya tidak dapat membayangkan bagaimana perasaan ahli keluarga mangsa nahas pesawat MH370 menerima pengumuman yang dibuat oleh PM sebentar tadi. Alangkan saya yang pernah merasai kehilangan anak saudara pun masih terkesan setiap kali mengingatinya sedangkan sudah hampir 2 tahun berlalu, inikan pula mereka yang melalui kehilangan sebegitu besar. 

Namun segalanya sudah berada di dalam ketentuan dan pengetahuanNya jua. Kejadian ini telah menyatukan kembali rakyat Malaysia buat seketika selepas berantakan usai berakhir pilihanraya pada tahun lepas. Buat seketika kita melupakan perbezaan politik dan agama sehingga Malaysia menjadi tumpuan dunia. Jauh lebih memberi makna adalah pada akhirnya kita akur bahawa hanya Allah yang tahu hakikat sebenar kejadian ini dan ilmu manusia walau sehebat mana pun tidak akan mampu mengatasi kekuasaanNya jua. Malah hakikat yang jauh lebih besar adalah kita semua juga akan kembali kepadaNya jua pada saat dan ketika yang telah ditentukanNya, tidak tercepat atau terlambat meski sesaat pun jua. 

Secara peribadi, pengumuman tadi benar2 menyentap hati saya kerana ia melibatkan seseorang yang saya kenali. Seringkali kita hanya akan menghargai seseorang atau sesuatu perkara itu saat dia/mereka tidak lagi berada di sisi kita atau kita sudah melepasinya. Saya anggap aturan Allah memberi peluang kepada saya mengenali Sofuan dan bekerja bersama dia adalah cara Allah 'berbicara' kepada saya iaitu usah bertangguh dalam menyatakan penghargaan atau terima kasih kepada insan2 yang memberi makna dalam hidup saya kerana masa berlalu pantas dan esok belum tentu masih ada. 

Air mata saya mengalir laju saat menatap mesej2 sewaktu kami menjalankan amanah yang diberi bersama walaupun hanya seketika. Syukur Allah hadirkan insan2 yang dapat membantu saya melalui hari2 sukar sewaktu berada di tempat baru dan saya percaya ia bukan satu kebetulan. Ia adalah ketentuan daripadaNya jua. 





Jika dengan pengumuman sebentar tadi membawa maksud bahawa Sofuan telah kembali kepadaNya, semoga dia ditempatkan bersama para solihin dan syahidin kerana sedang dalam perjalanan membawa amanah negara. Sesungguhnya kita juga akan bakal menyusul pada waktu yang ditentukanNya jua. AlFatihah. 

No comments: