Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Tuesday, March 4, 2014

Air Tangan Abah

Bismillahirrahmanirrahim...

Genap 3 minggu usia pokok kacang panjang yang ditanam oleh Abah di laman teratak saya. Itu keistimewaan Abah. Kata orang, tangan Abah jenis sejuk. Bermaksud apa juga tanaman yang ditanam oleh Abah pasti akan membuahkan hasil. Tangan saya? Suam agaknya. Kadang2 hidup kadang2 mati :)


Pesan Abah, selain disiram, taburlah juga baja dalam 3-4 biji sahaja. Semangat untuk memenuhi pesan Abah, saya terus membeli baja dan menaburnya di sekeliling pokok kacang. Rupa2nya saya terbubuh lebih menyebabkan pokok kacang kepanasan dan sedikit layu. Aduhai, kecut sedikit daunnya dan sedikit kekuningan juga. Namun saya teruskan menyiramnya lagi 2 kali sehari. Sekali sebelum pergi kerja dan sekali lagi sewaktu pulang dari kerja. 


Berbunga rasa hati melihat pokok kacang kembali pulih dan sudah mula melilit pada pagar. Begitu rupanya perasaan seronok melihat hasil tanaman mula membuahkan hasil. Namun saya tidak pasti bila ia akan mengeluarkan hasilnya. Dalam kepala mula merangka untuk menyemai benih tomato dan cili pula di laman beranda. Apapun, saya tunggu kesudahan riwayat pokok kacang terlebih dahulu. 

No comments: