Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Friday, February 21, 2014

Cruise Tasik Putrajaya

Bismillahirrahmanirrahim...

Saya membawa Abah Ummi bersama ke KL selepas pulang bercuti Hari Raya Cina kerana saya merancang untuk membawa mereka menjenguk rumah abang di Alor Setar. Semenjak abang dan keluarga berpindah ke sana penghujung tahun lepas, kami masih belum sempat menjenguk mereka lagi. Sementara saya juga masih menunggu keputusan muktamad tentang penempatan baru, saya curi masa membawa mereka berjalan2. 

Sebelum itu, saya sempat membawa mereka merasai pengalaman menaiki bot di Tasik Putrajaya dan secara kebetulan promosi diberikan kepada pengunjung sempena sambutan Hari Wilayah. Kadar normal adalah RM30 seorang dan kami diberi diskaun sebanyak 50% seorang.



Sengaja saya tidak memberitahu tempat yang ingin dituju sewaktu saya meminta mereka untuk bersiap. Mereka hanya mengetahuinya apabila kami semakin menghampiri tempat berkenaan. Jelas terpapar keterujaan Abah Ummi untuk menaiki feri yang disediakan di jeti berdekatan Masjid Putra. Saya sebenarnya turut teruja kerana ini juga pengalaman pertama bagi saya :) 




Sepanjang perjalanan, kami diberi taklimat oleh pegawai bertugas tentang keluasan tasik dan bangunan2 yang ada di sekitarnya. Tempoh perjalanan pergi dan balik memakan masa selama 45 minit. Lucunya apabila Kapten bertugas ingin bertemu Abah apabila mengetahui Abah datang daripada Terengganu. Rupa2nya dia juga orang Terengganu. Saya biarkan sahaja mereka berbual sambil menikmati suasana di dek hadapan feri. 




Tamat tempoh 45 minit, feri kembali ke jeti. Puas rasa hati kerana akhirnya hasrat saya membawa Abah Ummi menaiki feri di Tasik Putrajaya tercapai. Itu cara saya menggembirakan mereka kerana jujur, saya tidak begitu pandai menunjukkannya melalui kata2 tetapi lebih kepada perbuatan. Setiap permintaan mereka akan sedaya upaya saya penuhi selagi ia berada dalam lingkungan kemampuan dan keupayaan saya sama ada secara fizikal atau kewangan. Ini kerana saya amat yakin dan pasti mereka juga akan berbuat perkara yang sama kepada anak2 jika berada dalam keadaan kami memerlukan mereka. Meskipun begitu, apa jua yang saya lakukan tidak akan mampu membalas jasa2 mereka selama ini. Semoga Allah mengasihani mereka sebagaimana mereka mengasihani saya sewaktu kecil.

No comments: