Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Thursday, December 26, 2013

The Pursuit of Happiness

Bismillahirrahmanirrahim...

Sudah agak lama sebenarnya saya tidak menonton filem terutama semenjak menyarung jersi sebagai pelajar sebelum ini. Namun akhir2 ini ada 2 buah filem yang saya tonton dan ia memang antara genre kegemaran saya iaitu autobiografi berdasarkan kisah benar. Filem pertama yang telah saya tonton adalah The Blind Side lakonan Sandra Bullock dan malam tadi The Pursuit of Happiness lakonan Will Smith. 

Segalanya bermula apabila saya terbaca petikan kata2 Will Smith kepada anaknya di wall FB seorang teman. Saya terus jatuh hati dengan kata2 tersebut yang pada fikiran saya begitu bermotivasi. Lalu dengan bantuan seorang sahabat, saya cuba mendapatkan DVD filem tersebut.



Jalan ceritanya begitu menyentuh hati iaitu tentang keazaman seorang ayah melakukan yang terbaik untuk keluarganya terutama anak lelakinya, Christopher meskipun dia ditinggalkan oleh isteri di saat dia paling memerlukan sokongan. Melihat jatuh bangun Will bersama anaknya sepanjang perjalanan meraih kehidupan yang lebih baik mengajar penonton bahawa kebahagian itu harus diraih dan bukannya datang bergolek. Dari situlah datangnya tajuk filem ini iaitu 'pursuit' (The action of following or pursuing someone or something). Malah yang lebih penting adalah kebersamaan melalui jalan2 sukar sebelum kebahagiaan itu diraih menjadikan kebahagiaan itu lebih berharga. Jauh lebih penting dari itu adalah kebahagiaan bukan dinilai dari segi material semata. Di penghujung cerita, Will berjaya mencapai apa2 yang dicita2kannya dan berjaya membuktikan kepada anaknya bahawa tiada siapa yang mampu menghalang seseorang untuk mencapai cita2nya kecuali dirinya sendiri. 

Saya akui menitiskan airmata melihat Will begitu menjiwai watak yang dibawanya namun yang lebih menyentap ulu hati adalah apabila melihat keazaman seorang ayah yang sanggup melakukan apa sahaja untuk anaknya. Melihat Will menitiskan airmata sewaktu terpaksa bermalam di dalam tandas bersama anaknya apabila dihalau keluar daripada motel yang disewa cukup untuk menggambarkan bahawa setiap orang akan melalui fasa2 paling bawah di dalam kehidupan ini tetapi keazaman untuk bangkit kembali itulah yang terus memberikan semangat untuk kembali berjuang demi sebuah kehidupan yang lebih baik. Malah tidak salah untuk seorang lelaki menitiskan airmata di saat2 melalui fasa sukar dalam kehidupan kerana airmata bukan milik hakiki seorang wanita semata. 

Agi idup agi ngelaban!

No comments: