Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Monday, December 23, 2013

Saya Hanya Manusia Biasa

Bismillahirrahmanirrahim...

Justeru, saya tidak lepas dari melakukan kekhilafan dan akan ada masa2nya saya merasa sedih. Pun begitu, terbit rasa menyesal kerana seolah2 mengeluh dalam entri saya sebelum ini. Kata2 seorang teman selepas saya meluahkan keletihan tersebut telah menyentak hati ini dan kembali membuka mata saya. 

"Jangan mengeluh." Ringkas tapi penuh makna.

Lalu saya berteleku usai solat Zuhur sebentar tadi. Keinsafan menjalar di dalam diri betapa luahan dan kata2 saya tadi seolah2 menggambarkan yang saya tidak bersyukur dan redha atas segala ketentuanNya. Astaghfirullala'zim. Saya sering mengatakan yang saya ini seorang yang positif tetapi terkadang tanpa sedar, saya menjadi seorang yang negatif. Mujur Allah hadirkan sahabat yang mampu menyedarkan kekhilafan yang telah saya lakukan itu. 

Saya sepatutnya memandang setiap perkara ini dari sudut yang positif dan sedar bahawa setiap yang berlaku adalah ketentuanNya jua yang terkandung hikmahnya yang tersendiri. Hikmah itu akan terbit andai saya ingin memandangnya dari sudut yang betul. Sungguh banyak perkara2 baik yang saya nikmati sekarang meskipun saya terpaksa berdepan dengan keadaan yang meletihkan. 

Setidak2nya saya keletihan memandu untuk ke tempat kerja sedangkan masih ramai yang keletihan mencari pekerjaan. Setidak2nya tempat kerja saya mempunyai hawa dingin dan bukannya padang luas seperti diharungi pak petani dan nelayan yang berpanas di tengah lautan. Setidak2nya saya punya sumber pendapatan tetap dan tidak seperti mereka yang kais pagi makan pagi dan kais petang makan petang. Astaghfirullahala'zim. Sungguh saya benar2 telah terkhilaf dan semoga Allah mengampunkan kekhilafan saya itu. 

Allah pasti meletakkan saya dalam keadaan yang Dia tahu saya mampu menanggungnya dan Allah juga telah berjanji bahawa bersama2 kesukaran itu adalah kesenangan.

Kini masa untuk kembali memperbetulkan sudut pandang saya dan pada masa yang sama memperkuatkan diri untuk melalui hari2 mendatang dengan lebih tabah. Saya punya senjata iaitu doa dan insyaAllah akan dipergunakan dengan sewajarnya.

No comments: