Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Tuesday, December 24, 2013

HKB - Episod 3

Bismillahirrahmanirrahim...

14 Disember 2013 - Usai makan tengahari, kami terus bergerak ke Pantai Pasir Bogak untuk menaiki bot yang telah ditempah lebih awal oleh BaAn. 


Perkara pertama dan wajib dibuat sebelum menaiki bot sudah tentulah memakai jaket keselamatan. Sama ada tua muda, kecil besar, semua wajib memakainya demi keselamatan bersama. 


Kanak2 sudah tentulah yang paling teruja untuk menaiki bot. Yang dewasa pun teruja juga sebenarnya tapi kenalah pandai berlakon di depan kanak2 hehe.



Sebelum berhenti di lokasi untuk snorkelling, kami dibawa ronda2 kawasan sekitar pulau dan dibawa melalui sebuah resort yang menawarkan penginapan berharga RM1,200 untuk satu malam. Entah siapalah pengunjung yang begitu kaya dan sanggup menginap di sini pada kadar tersebut. 

Penginapan berharga RM1200/malam

Wajah2 teruja menaiki bot




Ini perhentian pertama untuk memberi makan ikan2. Oleh kerana kami memang tidak membawa roti, mereka memilih untuk snorkelling sahaja. Saya pula duduk di dalam bot sahaja bersama anak2 kecil kerana memakai pakaian yang kurang sesuai untuk mandi. Lagipun kali ini memang saya terasa sedikit malas untuk membasahkan diri. 


Abah yang tiba2 terjun dari bot dan teruja untuk snorkelling. Layan!





Kemudian kami dibawa ke tepi pantai dan menghabiskan masa hampir 2 jam sebelum kembali ke jeti. Kecut juga menunggu kanak2 mandi dan kali ini saya pun turut serta kerana kebosanan menunggu di tepi pantai. Yang pasti, airnya agak keruh dan ikan2 juga tidak sebanyak yang disangka. Rasanya pantai di hadapan rumah kami di kampung jauh lebih menarik. Apapun, yang diutamakan bukanlah sekadar tempat sahaja tetapi kebersamaan menghabiskan masa bersama keluarga itu jauh lebih penting. Pada saya, lokasi adalah faktor kedua setiap kali ingin berkelana atau melancong. Faktor utama adalah orang2 yang turut serta dalam kembara itu. Saya percaya jika kita pergi ke tempat yang menarik tetapi bersama orang yang tidak kita sukai, tempat tersebut akan menjadi kurang menarik dan begitulah sebaliknya. 


Seperti biasa, banyak kemudahan aktiviti air seperti banana boat dan jet ski turut disediakan kepada pengunjung tetapi kami sudah keletihan. Justeru, kami terus pulang ke rumah penginapan untuk berehat dan membuat persiapan BBQ pada waktu malam nanti. 




No comments: