Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Monday, November 18, 2013

PascaKonvokesyen - Bekerja Dengan Jiwa

Bismillahirrahmanirrahim...

27 Oktober 2013 (Ahad) - Hari ini saya perlu memulangkan jubah dan terus pulang ke KL. Namun BaAn turut serta kerana Abah ingin singgah di Pekan Air Hitam untuk membeli sesuatu yang dihajatinya. Sementara mereka menunggu saya di tempat letak kereta, saya bergegas membawa jubah dan berjalan ke bilik penyerahan jubah. Selesai urusan di situ, saya terus menaiki tangga menuju ke pejabat akademik untuk mengambil transkrip pengajian. Kelihatan agak ramai juga yang sedang berurusan di situ. Saya hampiri kaunter yang telah disusun mengikut program pengajian dan bertanya kepada staf yang bertugas,

"Assalamualaikum, boleh saya dapatkan transkrip?"

"Boleh saya dapatkan IC cik?" balas staf tersebut.

Ya Allah, rupa2nya dalam kekalutan untuk segera menyelesaikan urusan, saya telah terlupa untuk membawa kad pengenalan yang ditinggalkan di dalam bonet kereta. Tidak sanggup rasanya saya untuk berpatah balik untuk mengambilnya apabila mengenangkan jarak yang jauh dan cuaca yang agak panas. 

"Alamak, saya terlupa nak bawa IC tapi saya ada bawa surat jemputan konvokesyen. Boleh tak?" Tanya saya lagi mengharapkan pertimbangan daripada mereka.

"Tak boleh cik, kena tunjukkan IC juga. Kita dah tulis pada slip dan ada tampal pada bangunan yang graduan diwajibkan membawa IC semasa mengambil transkrip," balas staf itu lagi dengan gaya dan nada yang langsung tidak membantu. 

"Masalahnya saya parking jauh, parents saya sedang tunggu dalam kereta dan saya pun nak balik jauh ni. Tiada cara ke untuk membantu saya?" rayu saya lagi kepada staf tersebut. 

Tiba2 seorang staf lelaki yang berdiri di sebelah mencelah,

"Tak boleh cik. Semua orang kita suruh tunjukkan IC sebab kita nak pastikan orang yang ambil transkrip tu adalah pemilik yang sebenar. Tadi pun ada seorang pelajar yang dalam pantang, lupa bawa IC dan kita minta dia datang semula dengan IC. Kalau ada surat nikah pun boleh tunjukkan."

Serta-merta darah saya berderau mendengar kebiadapan jawapan yang diberikan oleh staf tersebut. Zalim sungguh sehingga bertindak tanpa belas ihsan langsung. Sikap sebeginilah yang sering saya istilahkan sebagai bekerja tanpa jiwa. Terlalu terikat dengan peraturan ciptaan sendiri sehingga gagal memenuhi objektif sebenar menjawat jawatan tersebut. 

"Please, do something to help me. Terus-terang, saya tak akan minta tolong kalau benar2 tidak terdesak," balas saya lagi dengan nada menahan kesabaran. 

Bimbang juga jika saya gagal mengawal kemarahan dan mengeluarkan kata2 yang akan saya kesali di kemudian hari. Bibir saya tidak putus2 melafazkan 'robbi yassir wala tua'ssir' agar urusan ini dipermudahkanNya. Sungguh saya tidak sanggup untuk berjalan berpatah balik ke kereta semata2 untuk mengambil IC sedangkan saya tahu ada alternatif lain yang boleh diusahakan. Keduanya hanya membatukan diri, menggelengkan kepala, menidakkan permintaan saya sedangkan saya terus berdiri di situ. Nekad untuk menyelesaikannya di situ juga. 

"Baik, kalau awak nak semak sama ada saya pemilik transkrip itu atau tidak, saya boleh login sistem dan awak boleh tengok sama ada gambar saya ada di situ atau bukan," ujar saya lagi memberi cadangan. 

Tiba2 muncul seorang staf wanita yang saya kira pegawai atasan menghampiri saya dan meminta saya bergerak ke arah sebuah komputer berhampiran kaunter.

"Apa nombor IC cik?" tanya pegawai tersebut.

Dengan hanya sekali klik, terpapar wajah saya di situ dan pegawai wanita tersebut mengarahkan staf tadi untuk menyerahkan transkrip kepada saya. Alhamdulillah, pertolongan Allah memang datang dalam bentuk yang tidak disangka2. Sebaik menerima transkrip tersebut, saya hampiri pegawai wanita tadi. Saya hulurkan tangan dan dia menyambutnya. Saya genggam erat tangannya sambil berkata, 

"Puan, terima kasih banyak atas bantuan."

"Eh tak apa, tahniah ya," balas pegawai wanita tersebut dengan wajah serba-salah, mungkin tidak menyangka yang saya akan menyalaminya. 

"Tak puan, it really meant a lot to me," ujar saya lagi dengan nada yang penuh keharuan. 

Sebelum berlalu, sempat saya luahkan pesanan kepada staf2 tadi,

"Contohilah dia (merujuk pegawai wanita tadi), bekerja dengan jiwa."

Mereka memandang saya yang terus berlalu dengan pandangan kelat yang hanya mereka sendiri tahu maksudnya. Yang penting, objektif saya tercapai dengan bantuanNya jua. 

No comments: