Projek Pembinaan Surau An-Nur

Monday, November 25, 2013

Menuju Puncak Broga - Kali Ke3

Bismillahirrahmanirrahim...

2 November 2013 (Sabtu) - Segalanya bermula apabila Hajah mengutarakan hasrat untuk menaiki Bukit Broga bersama anaknya. Ternyata hasrat itu disambut baik oleh kami dan saya segera menyarankan agar kami merealisasikannya pada cuti Deepavali. Ini merupakan pendakian kali ketiga buat saya tetapi pertama untuk tahun ini. Entah mengapa saya begitu bersemangat dan teruja untuk menaikinya lagi. Mungkin kerana sudah agak lama tidak mengikuti aktiviti luar sebegini dalam tempoh yang agak lama. Jika diikutkan, saya memang minat aktiviti yang melibatkan alam sekitar tetapi sehingga hari ini belum punya kemampuan untuk mendaki Gunung Kinabalu.

Seawal jam 5 pagi saya sudah bertolak daripada teratak ke Putrajaya untuk menjemput sebahagian kawan2 yang ingin menaiki kereta saya. Kami kemudian berjanji untuk berkumpul dan menunaikan solat Subuh dengan sebahagian yang lain di Masjid Raja Muda Musa, Semenyih sebelum sama2 bertolak ke kaki Bukit Broga.

Kami tiba agak lewat di kaki bukit berbanding perancangan asal dan memulakan pendakian pada jam 6.30 pagi. Tempat ini memang tidak pernah sunyi dan kelihatan ramai yang baru sampai seperti kami. Selesai sedikit aktiviti pemanasan badan, kami terus memulakan pendakian.

Pendakian kali ini ternyata lebih mudah buat saya. Satu, mungkin kerana saya memang teruja dan bersemangat untuk melakukannya dan kedua, mungkin kerana saya sudah arif dengan laluan di situ selepas menaikinya 2 kali sebelum ini. Cabaran pertama kami hadapi apabila Hajah tidak larat untuk meneruskan pendakian dan kami terpaksa menunggu lama dan 'memujuk' Hajah untuk meneruskan juga pendakian setidak2nya sehingga ke puncak pertama. Pujukan kami ternyata membuahkan hasil apabila Hajah bersetuju untuk meneruskan pendakian dan kami tidak kisah untuk mengikut rentaknya. Inilah sebenarnya pengajaran yang paling penting iaitu sanggup sama2 bersusah dan senang dalam apa jua keadaan. Prinsip saya mudah. Jika datang bersama, maka harus naik dan turun bersama2. Tidak mengapa jika perancangan terpaksa diubah sedikit untuk memenuhi keperluan semasa asalkan objektif untuk menggapai puncak bersama2 dirasai.

Meskipun perancangan asal untuk berada di puncak sewaktu matahari terbit tidak tercapai kerana kami tiba pada jam 8 pagi, kami puas hati kerana kekal bersama sehingga ke puncak. Cepat atau lambat sudah menjadi perkara nombor 2. Yang penting, kerjasama dan semangat setiakawan. Apalah ertinya berada di puncak kejayaan keseorangan. Sesungguhnya kemanisan sebuah kejayaan hanya akan lebih dirasai apabila dikongsi bersama insan2 yang dekat di hati.

Kami tinggalkan puncak pada jam 8.30 pagi selepas hampir setengah jam menikmati suasana dan keindahan alam ciptaan Ilahi. Seperti biasa, tempoh diambil untuk menuruni puncak lebih pantas daripada tempoh mendaki. Jika ditanya sama ada saya berhasrat untuk mendakinya lagi, jawapan saya mudah. Mengapa tidak? InsyaAllah...

garlic & butter said...

Adakah Timoat pakai baju DPA?

Carrie-Ma said...

Hahaha, betullah tu, baju DPA.