Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Monday, November 18, 2013

Konvokesyen - Mimpi jadi Nyata

Bismillahirrahmanirrahim...

26 Oktober 2013 (Sabtu) - Hari yang dinanti akhirnya tiba. Saya bangun awal untuk bersiap. Bercampur baur perasaan ini terutama saat menunaikan solat Subuh. Tidak pernah saya bermimpi untuk sampai ke tahap ini tetapi apabila saya renungkan kembali, ini merupakan jawapan Allah kepada doa yang pernah saya panjatkan suatu masa dahulu. Betapa Allah Maha Mendengar. Saya pernah berdoa agar Allah memberi peluang kepada saya untuk menuntut ilmu sehingga ke peringkat yang paling tinggi iaitu PhD. Justeru, apabila hari ini sudah berada semakin hampir dengan PhD, saya menjadi sangat sebak terutama apabila dapat meraikannya bersama insan2 penting dalam hidup ini iaitu Abah Ummi dan keluarga. 

Kami hanya bersarapan roti canai dan roti yang telah dibeli pada malam tadi kerana tiada kedai makan yang telah dibuka pada awal pagi. Tambahan pula kami agak kesuntukan masa kerana saya perlu mendaftarkan diri di kaunter pada jam 7.15 pagi. 

Usai urusan pendaftaran, saya iring Abah Ummi ke dewan untuk mengambil tempat duduk sementara saya memasuki barisan, menunggu giliran sebelum diarah memasuki dewan. Saat itu perasaan sebak saya semakin sukar dibendung sehingga hampir2 saya menitiskan air mata. Malu juga jika dilihat oleh teman2 sepengajian. 





Namun air mata itu tumpah jua saat saya duduk menunggu giliran menaiki pentas. Sebak dan terharu kerana tidak menyangka akan berjaya berada di dalam majlis sebegini selepas beberapa insiden dalam kehidupan yang hampir2 mematahkan semangat saya. Namun Allah itu Maha Adil. Dia memberi ganjaran setimpal atas setiap kebaikan yang dilakukan seikhlasnya. Dari situ saya lebih mengenal erti kehidupan bahawa keyakinan yang benar2 mantap kepadaNya semata akan menyebabkan perkataan 'kecewa' tiada dalam kamus hidup manusia kerana segala2nya telah berada di dalam ketentuanNya jua. Kita sebagai manusia hanya mampu berusaha dan melakukan yang terbaik mengikut upaya masing2. Selebihnya kita berserah kepadaNya jua kerana Dia lebih tahu apa yang terbaik buat kita. 

Jujur juga saya katakan yang saya merasa sangat bersyukur kerana dapat meraikan hari yang istimewa bersama sahabat baik, Arab. Tiada kata yang dapat diluahkan untuk menggambarkan rasa syukur itu tetapi yang pasti saya gembira. 


Sebelum beredar dari UTM, saya dan keluarga mengambil peluang bergambar bersama di studio yang telah ditempah sejak semalam. 


Kini, perasaan sebak itu masih hadir setiap kali saya menatap gambar2 pada hari konvokesyen ini. Ia bukan sekadar gambar tetapi ia sebenarnya himpunan kisah2 perjalanan kehidupan yang dirangkumkan di dalam sekeping gambar. 

No comments: