Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Monday, November 25, 2013

Hati2 Bila Berjanji

Bismillahirrahmanirrahim...

22 November 2013 (Jumaat) - Allah punya cara tersendiri untuk mentarbiah hamba2Nya. Jika tidak kerana kesesakan melampau yang dihadapi pada hari tersebut, sudah pasti saya tidak akan menjejakkan kaki ke Masjid Negara. Bayangkan trafik statik selama 20 minit sebaik saya mula keluar dari persimpangan Jalan Duta pada jam 5 petang dan sehingga jam 6 petang, saya belum melepasi Jalan Semantan. Ini sudah parah. Belum pernah saya berhadapan dengan keadaan begini sepanjang beberapa bulan bertugas di sini. Saya semak keadaan trafik melalui aplikasi Waze dan jangkaan masa ketibaan adalah pada jam 9 malam. Ini tidak boleh jadi. Kalau saya kekal berada dalam aliran trafik ini, ada kemungkinan saya akan terlepas solat Maghrib dan ia sesuatu yang paling ingin dielakkan. Kepala saya ligat memikirkan alternatif untuk mencari jalan keluar dan akhirnya terdetik di hati saya untuk ke Masjid Negara. Tanpa banyak soal, saya terus membelok ke persimpangan bersebelahan dan tidak sampai 10 minit, saya tiba di perkarangan Masjid Negara.  


Tiba2 perasaan sebak hadir dalam diri saya. Insaf dan malu kerana saya pernah berkali2 sebelum ini berkata kepada diri sendiri yang saya ingin menunaikan solat di sini tetapi saya tidak pernah berusaha untuk merealisasikannya. Hari ini Allah telah 'memaksa' saya untuk menunaikan kata2 itu. Bukan saya tidak pernah melalui jalan2 di sini malah ia seringkali saya tempuh sewaktu membawa keluarga berjalan2 di sekitar Taman Tasik Perdana, Planetarium dan juga ke pejabat PakSoo di Bukit Aman. 


Bertahun2 bermastautin di Lembah Klang tetapi baru hari ini saya menjejakkan kaki ke sini. Sungguh saya malu pada diri sendiri. Damai rasanya saat memasuki ruang solat yang luas. Masakan tidak, ia rumah Allah. Saya teruskan langkah sambil menahan rasa sebak yang menyelubungi diri. 


Pastinya ini bukan kunjungan yang pertama dan terakhir ke sini. Itu janji saya saat melangkah keluar usai solat Isyak. Terima kasih Allah atas peluang ini!

No comments: