Projek Pembinaan Surau An-Nur

Wednesday, September 4, 2013

Membuak2

Bismillahirrahmanirrahim...

30 Ogos 2013 - Perasaan untuk pulang ke kampung sangat membuak2 menyebabkan saya nekad untuk membeli tiket bas pada malam itu juga untuk perjalanan pada pagi Sabtu 31 Ogos. Perjalanan dijadualkan pada jam 10 pagi daripada Putrajaya Sentral. Seperti biasa, saya akan memarkir kereta di situ sama ada untuk menaiki bas atau kapal terbang. Seawal jam 9 pagi, saya bertolak ke sana supaya saya sempat untuk bersarapan di kafe di situ.

Bas tiba agak lewat namun kali ini saya beruntung kerana mendapat tempat duduk di tingkat bawah. Sebenarnya saya kurang gemar jika mendapat tempat duduk di tingkat atas kerana kuat goyangannya semasa bergerak boleh menyebabkan saya sedikit pening.

Namun agak kurang bernasib baik pula apabila saya lupa untuk membawa jaket bersama kerana kesejukan melampau di dalam bas menyebabkan saya menggigil. Bayangkan menahan kesejukan selama 5 jam sepanjang perjalanan. Memang bengkak pundi kencing jadinya huhu.

Perjalanan Alhamdulillah lancar meskipun sedikit sesak sewaktu ingin keluar daripada kawasan Hentian Putra kerana bertembung dengan trafik yang baru selesai perbarisan sambutan Hari Kemerdekaan. Selebihnya saya hanya berbual dengan makcik yang duduk bersebelahan saya. Rupa2nya saya mengenali anaknya yang membuka kedai runcit di kampung. Begitu kecil dunia ini. Banyak yang kami bualkan dan paling saya kagumi adalah tahap kesihatan makcik itu yang masih baik meski telah mencecah usia 68 tahun. Sempat juga makcik berpesan kepada saya agar menurun dan mengawal berat badan agar tidak berlebihan. Saya tidak berkecil hati dengan teguran itu kerana saya sendiri tidak selesa dengan berat badan sekarang dan azam untuk menurunkannya telah sekian lama tinggal sekadar azam sahaja. Sedikit sebanyak teguran makcik itu membangkitkan kesedaran dalam diri saya agar kembali menghidupkan azam itu.

Saya tiba di Dungun sekitar jam 4 petang tetapi diminta oleh Abah untuk turun di persimpangan berhampiran kebun kami. Agak lucu apabila melihat reaksi penumpang lain yang melihat saya turun di kawasan hutan seorang diri sedangkan di sebalik hutan itu ada kebun yang tersembunyi dan Abah sebenarnya sudah sedia menunggu saya di situ.