Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Wednesday, September 4, 2013

Kerna Mereka

Bismillahirrahmanirrahim...

14 Ogos 2013 - BaHa dan keluarga tiba dari Kulim, Kedah di teratak saya sekitar jam 1.30 pagi. Mereka sebenarnya dalam perjalanan pulang ke Terengganu selepas menyambut hari raya di Kulim. Saya sudah tentulah seronok kerana dapat berjumpa dengan anak2 buah yang digelar 3 stooges. Sedihnya pula kerana seawal jam 6.30 pagi saya terpaksa bertolak ke pejabat kerana ada tugasan yang perlu disempurnakan. Seharian mereka hanya berada di rumah dan keluar beraya pada sebelah petangnya sedangkan saya berada di pejabat. Saya cukup tidak suka dengan perasaan begini. 





15 Ogos 2013 - BaHa bercadang untuk bertolak pulang ke kampung pada hari ini. Saya nekad meminta cuti daripada bos untuk meluangkan masa bersama mereka. Akhirnya hasrat BaHa untuk pulang ke kampung terpaksa ditunda kepada keesokan harinya. 

Saya bawa mereka ke Paya Indah Wetlands untuk melihat buaya dan badak air. Sebelum ini saya pernah datang ke sini sewaktu hari keluarga dan berpeluang untuk melihat buaya diberi makan. Lalu saya ingin berkongsi momen itu dengan mereka terutama Adam dan Adeef. Namun nasib kami kurang baik kerana rupa2nya buaya hanya diberi makan pada hari Ahad sahaja pada jam 11 pagi. 


Apapun, mereka berpeluang melihat sendiri buaya2 yang memenuhi kolam. Seronok melihat Adam dan Adeef begitu teruja dengan buaya2 tersebut.




Kemudian kami bergerak ke tempat landak raya dan kura2.


Gaya macam YB je. Adeef oh Adeef!
Hasrat untuk melihat badak air juga tidak kesampaian kerana sepanjang masa ia hanya berada di dalam air sahaja. Perut pun sudah mula berkeroncong kerana sudah hampir masuk waktu tengahari. Lalu saya bawa mereka ke Kelab Ekuestrian Putrajaya kerana sebelum ini saya pernah membawa Abah Ummi dan BaYu ke sini. Kini tiba giliran BaHa dan keluarga pula.


Suasana di dalam restoran agak lengang kerana belum memasuki jam 1 petang dan sengaja saya ingin mengelak keadaan tersebut. Namun sedikit kecewa juga kerana menu tidak lengkap sepenuhnya berikutan sebahagian staf mereka masih bercuti raya. Lalu kami pesan apa yang ada sahaja. Siapa tahu mungkin lain kali kami akan ke sini lagi kerana saya berpuas hati dengan servis mereka dan diskaun 15% diberikan kepada kakitangan kerajaan.


Usai makan tengahari, kami bergerak ke Taman Wetland Putrajaya untuk bersiar2 di dalamnya. Gembira hati saya menyaksikan keterujaan Adeef dan Adam melihat itik2 dan angsa2 yang dipelihara di situ. Saat2 sebegini bagi saya amat bererti. Rupa2nya masih banyak tempat2 menarik di situ yang belum saya terokai termasuk tapak perkhemahan yang begitu lengkap fasilitinya. Malah kami sempat menunaikan solat di surau yang berada di dalam kawasan tersebut.


Destinasi kami yang seterusnya adalah Taman Warisan Pertanian dan secara kebetulan PakSoo dan keluarga juga berada di sekitar Putrajaya. Maka kami berjumpa di Taman Warisan Pertanian untuk sama2 memasuki taman tersebut. Jujur sepanjang bekerja di Putrajaya, saya sendiri tidak pernah memasuki tempat tersebut. Pun begitu, hasrat tersebut terpaksa dibatalkan juga apabila dimaklumkan perkhidmatan coaster tidak beroperasi kerana masih ada staf yang bercuti raya. Oleh kerana kami tidak sanggup berjalan kaki sejauh 2 km dan ditambah pula dengan cuaca panas serta kehadiran anak2 kecil, kami tangguhkan dahulu hasrat tersebut mungkin ke satu masa yang lebih sesuai pada masa akan datang. Bukan itu sahaja, hasrat PakSoo untuk menikmati cendol juga terpaksa dibatalkan kerana faktor masa dan kami juga sebenarnya sudah keletihan setelah seharian berjalan2.

Akhirnya kami kembali ke teratak saya untuk berehat dan menyegarkan diri terlebih dahulu sebelum keluar untuk makan malam. Saya ingin membawa mereka untuk menikmati makanan barat di sebuah restoran di Serdang yang sering saya kunjungi iaitu Chop n Steak, Serdang.



Ini yee mee ketam yang dipesan oleh BaHa. Ketamnya berbau busuk, kata BaHa lalu saya maklumkan kepada cashier semasa membuat bayaran. Lega apabila dia membatalkan pesanan tersebut dan tiada sebarang caj dikenakan untuknya. Saya puji tindakannya kerana saya memang sedikit cerewet dengan servis yang ditawarkan kepada pelanggan. Jika saya rasakan servis yang diberikan tidak berbaloi dengan harga yang dikenakan, maka ia bakal jadi kunjungan yang terakhir ke situ. Setakat ini saya masih berpuas hati dengan servis mereka dan harga yang dikenakan juga berpatutan. Tambahan pula saya maklumkan kepadanya dengan cara dan niat yang baik dan bukannya menengking atau memarahi dia. Justeru respon baik yang saya terima daripada mereka amat saya hargai.




Usai makan malam, kami berpecah menuju haluan masing2 sementara saya mengikut BaHa dan keluarga berhari raya ke rumah kawannya di Gombak. Jika diikutkan saya sudah keletihan kerana esok perlu bangun awal untuk ke tempat kerja tetapi apabila mengenangkan yang ini saat terakhir saya bersama mereka sebelum mereka kembali pulang ke kampung, saya gagahkan juga diri mengikut mereka.

Bila berjumpa kawan, pasti banyak yang ingin mereka bualkan dan saya tidak sabar menunggu saat untuk pulang dan tidur. Akhirnya kami tiba di teratak saya sekitar jam 1.30 pagi dan tanpa banyak soal, saya terus masuk tidur.

16 Ogos 2013 - Seawal jam 6.30 pagi, saya sudah bertolak ke pejabat dan sempat meminta BaHa untuk singgah di pejabat sebelum bertolak pulang ke kampung agar saya sempat bertemu dengan mereka. Mujur juga saya tidak sibuk dengan urusan kerja sewaktu ketibaan mereka pada waktu tengahari. Usai bersalaman, mereka terus bertolak pulang ke kampung dan saya kembali ke pejabat meneruskan tanggungjawab yang masih berbaki.

Apapun, saya puas kerana dapat meluangkan masa bersama mereka kerana mereka penting buat saya.

No comments: