Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Monday, July 29, 2013

Iftar di Chakri Express, Alamanda

Bismillahirrahmanirrahim...

26 Julai 2013 - Saya telah dihubungi oleh rakan2 baik untuk menjayakan mini iftar kami. Memang saya seronok diminta menguruskannya tetapi sedikit risau dengan sambutan yang bakal diterima. Tambahan pula lokasi saya bertugas juga jauh daripada mereka dan lokasi yang dipilih untuk iftar pastinya di sekitar Putrajaya. Urusan mencari lokasi bersesuaian juga merupakan satu kesukaran buat saya kerana jika dulu saya akan terus singgah di lokasi sekitar Putrajaya untuk meninjau harga buffet Ramadhan yang ditawarkan tetapi kerana faktor jarak, saya terpaksa bergantung kepada maklumat di Internet semata. 

Jika diikutkan, saya sebenarnya memang kurang gemar untuk berbuka secara buffet tetapi demi memenuhi permintaan rakan2, saya korbankan juga hasrat itu sekali sekala. Niatnya cuma satu iaitu untuk bersua dan berkumpul bersama rakan2 kerana jarang2 mendapat peluang sebegitu pada bulan2 lain. 

Pada awalnya, seramai 5 orang termasuk saya bersetuju untuk hadir tetapi akhirnya hanya kami bertiga sahaja yang berjaya membuat kemunculan. Apakan daya, masing2 punya komitmen dan urusan tersendiri yang kekadang terpaksa kita akur. Saya akui pada mulanya sedikit kecewa tetapi apabila bersua wajah dengan mereka yang dapat hadir, kekecewaan saya terubat.

Kami :)
Untuk mengelakkan kesesakan, saya tinggalkan pejabat seawal jam 4.30 petang meredah lautan kesesakan yang agak padat berikutan cuti Nuzul Quran di Selangor. Ia sudah menjadi satu kemestian setiap kali cuti Nuzul Quran apabila warga Selangor yang bercuti mengambil peluang untuk turun ke KL membeli barang keperluan Aidilfitri. Saya tiba di Putrajaya sekitar jam 6 petang dan terus menunaikan solat Asar di surau Presint 16. 

Lokasi yang dipilih untuk mini iftar ini adalah Chakri Ekspress di Alamanda Putrajaya kerana faktor lokasi, kemudahan parking dan surau serta harga yang ditawarkan juga agak berpatutan berbanding dengan tempat2 lain. Sebenarnya lokasi awal yang dicadangkan adalah Taman Ekuestrian Putrajaya tetapi tiada kekosongan menyebabkan saya terpaksa mencari alternatif lain dan akhirnya Chakri Ekspress menjadi pilihan. 

Irah dan anak2

Usai makan ala kadar, kami bergegas untuk solat Maghrib terlebih dahulu di surau sementara yang disediakan oleh pihak Alamanda. Agak mengejutkan apabila melihat barisan yang agak panjang menunggu giliran untuk mengambil wuduk. Mujur saya masih menyimpan wuduk daripada solat Asar tadi sementara Arab dan Irah membatalkan hasrat untuk beratur sebaliknya mengambil wuduk di tandas berdekatan. Saya fikir jika mereka terus beratur, ada kemungkinan akan terlepas waktu solat. Saya fikir ramai juga yang sedang beratur pasti akan terlepas waktu berikutan waktu Isyak yang semakin hampir sewaktu kami tinggalkan surau sedangkan barisan masih lagi panjang. Bagi saya, tindakan pihak pengurusan menyediakan tempat wuduk yang agak terhad adalah tidak praktikal jika dibandingkan dengan jumlah pengunjung yang semestinya akan bertambah berkali ganda berbanding pada bulan2 lain.

Beratur untuk mengambil wuduk
Usai solat Mahgrib, kami berhasrat untuk menyambung menikmati hidangan yang masih belum sempat dijamah tetapi agak mengecewakan apabila hampir semua hidangan telah habis. Terasa tidak berbaloi pula dengan kadar yang dikenakan. Sepatutnya mereka dapat mengagak kuantiti hidangan yang disediakan dengan jumlah pelanggan yang datang. Malah bukan kami sahaja yang terkena tetapi beberapa orang pelanggan juga turut mengalami nasib yang sama.

Apapun, ia satu pertemuan yang menggembirakan buat saya dan kami tinggalkan Alamanda sekitar jam 9.30 malam.

Kanak2 penyeri pertemuan
Pulang ke teratak, saya muatnaik gambar pertemuan kami ke Instagram. Tidak sangka pula ia mendapat perhatian pihak Chakri Xpress. Kejadian yang kami alami sebentar tadi terus saya maklumkan kepada mereka dan dimaklumkan yang ia akan diambil perhatian. Namun saya tidak pasti sejauh mana kesannya kepada pelanggan terutama cuma sedikit gembira kerana keluhan yang diluahkan diberi perhatian.



Komen di Instagram

1 comment:

Anonymous said...

Assalamulaikum dear..

nak komen sikit pasal gambar kat surau tgh beratur amik wudhuk...maybe elok u xletak kot..sbb ad y x bertudung since ianya dlm surau..boleh mengaibkan n mendedahkan aurat org..xelok..sekadar teguran.tq