Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Monday, July 22, 2013

Iftar Bersama Adik2

Bismillahirrahmanirrahim...

21 Julai 2013 - Semalam saya melunaskan niat untuk berbuka bersama adik2 meskipun PakSoo dan MakTeh tidak dapat turut serta. PakSoo bertugas di luar kawasan sementara MakTeh pula pulang ke kampung. Maka hanya BaYu dan adik2 ipar sahaja yang dapat turut serta. Ia adalah rutin tahunan saya sejak dahulu, membelanja adik2 berbuka puasa. Selagi saya mampu, insyaAllah akan saya kekalkan niat ini kerana mereka sentiasa ada saat saya memerlukan. Bak kata Ustaz Hasrizal@Saifulislam, erti hidup pada memberi.

Pada awalnya, saya memilih Restoran Nelayan Titiwangsa yang kini berpindah ke lokasi baru di Gombak sebagai lokasi berbuka tetapi apabila saya menghubungi mereka untuk membuat tempahan, mereka memaklumkan hanya menerima pelanggan secara walk-in sahaja. Enggan mengambil risiko gagal mendapatkan meja, saya terus mencari alternatif lain dan akhirnya memilih Kelab Golf Perkhidmatan Awam (KGPA) di Bukit Kiara. Saya pernah membawa mereka ke sini kira2 3 tahun yang lalu sewaktu kami masih menyewa di Keramat.

Meja dipenuhi dengan pelanggan tetapi suasananya tidak sepadat kunjungan terdahulu. Setelah diamati, rupa2nya dahulu kami datang pada hari bekerja dan kali ini pada hujung minggu menyebabkan jumlah pelanggan tidak seramai yang disangka. Pun begitu, ada baiknya juga kerana ia memberi keselesaan kepada kami menikmati hidangan yang disediakan.


Variasi makanan yang disediakan memang menarik dan menyelerakan serta diletakkan di sudut yang memudahkan pelanggan untuk mendapatkannya. Kelihatan di satu sudut kambing golek yang sedang dipanggang dan saya tidak melepaskan peluang untuk menikmatinya. Di sebelahnya pula disediakan hidangan masakan Arab iaitu nasi kuzi dan nasi mandy.



Sara turut kelihatan berselera menikmati hidangan sementara Izzani berada di pangkuan BaYu.


Makanan diambil seawal jam 7 dan memenuhi meja. Paling menarik pelbagai jenis air turut disediakan di situ dan pelanggan bebas memilih mengikut kegemaran masing2 namun air mocha nyata menjadi pilihan ramai sehingga ada yang sanggup menceduknya lagi meskipun hanya tinggal ais sahaja.


Menu wajib iaitu sate. Atas sebab ini juga menyebabkan saya kurang berpuas hati apabila buffet Ramadhan di Residence Resort Paka tidak menyediakan sate di dalam senarai hidangan mereka sedangkan harga yang dikenakan juga agak mahal iaitu RM58/pax. Bandingkan dengan kadar yang dikenakan di KGPA iaitu RM59.90/pax dan variasi makanan yang jauh lebih menyelerakan.







Cubaan menceriakan Izzani yang agak sugul ditinggalkan ayahnya yang bertugas di luar kawasan selama 2 minggu.


Ini pula aksi Sara yang meroyan melihat jumlah makanan yang banyak di hadapan mata tetapi gagal untuk menikmatinya haha. Macam2 Sara ni.


Paling menarik, lebihan makanan yang diambil dan tidak dapat dihabiskan boleh dibungkus untuk dibawa pulang. Ini pengalaman pertama saya dan agak terkejut juga kerana tidak pernah pihak hotel membenarkan pelanggan membawa pulang hidangan buffet.


No comments: