Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Saturday, June 1, 2013

Jejak Masjid - Masjid Tengku Ampuan Jemaah, Bukit Jelutong

Bismillahirrahmanirrahim...

29 Mei 2013. Keinginan untuk ke sini timbul semasa saya menonton rancangan Bismillah di TV3 sementara menunggu hari siang. Masjid tersebut kelihatan sungguh cantik dan sungguh mendamaikan di mata saya. Lalu saya sematkan hasrat di hati untuk menjejakkan kaki ke situ. Sebenarnya, sejak dulu saya memang berhasrat untuk menyenaraikan masjid-masjid yang pernah saya jejaki sebagai kenangan peribadi. Namun ia tidak pernah menjadi kenyataan dan sebahagian gambar masjid yang pernah diambil hanya tersimpan kemas di dalam PC sahaja. Mungkin sudah tiba masanya saya merealisasikan hasrat saya itu atau ia akan terus kekal sebagai hasrat sahaja. 

Secara kebetulan, saya juga sudah agak lama tidak berjumpa teman sepengajian yang pernah menjadi teman serumah sewaktu menyewa di Shah Alam iaitu Aida. Lalu saya hubungi Aida dan kami berjanji untuk bertemu di masjid tersebut sebelum makan malam bersama. Saya bertolak daripada teratak selepas merehatkan diri buat seketika sebaik selesai urusan di UTM. 

Perjalanan ke sana memakan masa hampir sejam setengah daripada teratak saya berikutan keadaan trafik yang agak sesak pada waktu puncak. Namun ia berbaloi kerana suasana di situ sungguh mendamaikan. Rekabentuknya nampak ringkas tetapi kemas memudahkan saya untuk menemui kawasan solat wanita. Ia turut dilengkapi kemudahan penghawa dingin dan bilik persalinan khusus untuk wanita. Tertera jelas juga di papan kenyataan tentang kos pembinaan masjid iaitu RM25.5 juta.

Usai menunaikan solat Maghrib berjemaah di situ, kami bertolak ke Seksyen 13 untuk makan malam. Dalam perjalanan, baru saya perasan yang saya pernah ke sini sebelum kewujudan masjid tersebut bersama adik-adik. Waktu itu saya membawa adik-adik meronda bandar Shah Alam menaiki kereta pertama iaitu Kancil sehingga tanpa disedari kami sampai ke kawasan ini (Bukit Jelutong) yang masih dalam proses pembangunan.  Hari ini kawasan tersebut sudah dipenuhi dengan perumahan mewah termasuk masjid yang berjaya menawan hati saya ini. 



2 comments:

kahsinaw said...

Macam mana nak jejak masjid kalau alamat, no tel dan nama pengerusi masjid tak dapat di jejak

kahsinaw said...

Macam mana nak jejak masjid kalau alamat, no tel dan nama pengerusi masjid tak dapat di jejak