Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Saturday, June 1, 2013

Berlayar ke Janda Baik

Bismillahirrahmanirrahim...

1 Jun 2013. Sudah agak lama saya menyimpan hasrat untuk menjejakkan kaki ke Janda Baik. Justeru, jemputan seorang teman yang mengadakan majlis resepsi di salah sebuah rumah penginapan milik keluarganya adalah kena pada masanya. Secara kebetulan, teman saya, Timoat juga ada bertanya tentang tempat tersebut dan kunjungan kami kali ini adalah untuk memenuhi undangan di samping meninjau sendiri tempat tersebut yang dinamakan Sailor's Rest. Maka seawal jam 11 pagi, kami 'berlayar' ke sana dengan menaiki kereta saya. 

Sebelum itu, kami singgah sebentar di Sungai Buloh iaitu rumah adik saya sebelum meneruskan perjalanan ke Janda Baik. Kami berhadapan dengan trafik yang agak sesak untuk melepasi Tol Gombak. Rupa-rupanya ramai yang berpusu-pusu datang untuk menonton perlawanan bola sepak antara Pahang dan Johor yang tertangguh sebelum ini. Alhamdulillah perjalanan kami lancar sebaik melepasi Tol Gombak dan kami keluar di persimpangan Genting Sempah untuk menuju ke lokasi majlis. 

Saya sebenarnya pernah ke sini sebelum ini untuk memenuhi undangan menyampaikan taklimat program yang diadakan di salah sebuah resort di situ. Justeru suasananya tidak begitu asing buat saya dan kami hanya meneruskan perjalanan sehingga tiba di Sailor's Rest. Alhamdulillah kami tidak sesat kerana tuan rumah memaklumkan ada tetamu lain yang tersesat jalan ke situ. 

Tiba di sana, tanpa banyak soal saya dan Timoat terus menikmati hidangan sebelum bertemu dan bergambar dengan pengantin. Tahniah buat Tengku Zahaslan (Elan) dan isteri atas perkahwinan. 

Usai bersua wajah dengan pengantin, kami sempat meronda-ronda sekeliling kawasan untuk melihat sendiri kemudahan-kemudahan yang ada di situ. Sebelum ini saya hanya mendengar cerita daripada Elan sahaja. 

Puas meronda, kami beransur pulang dan sepanjang perjalanan dapat dilihat memang banyak resort-resort lain di sekitar Janda Baik. Sebenarnya saya dan Timoat secara kebetulan sedang meninjau tempat untuk mengadakan hari  keluarga dan kunjungan kali ini adalah sambil menyelam sambil minum air :)




1 comment:

Wan Rohani said...

Pernah pergi sekali ke Janda Baik, cuma belum jumpa resort/chalet yang menjadi idaman.... jika ada yang best boleh share di sini ye care...