Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Tuesday, April 23, 2013

Tukar Brake Pad

Bismillahirrahmanirrahim...

Memang sudah beberapa minggu saya bercadang untuk menukar brake pad kereta sejak ia sudah mula mengeluarkan bunyi setiap kali saya menekannya. Kali terakhir saya menukarnya adalah kira-kira setahun yang lalu. Mungkin ada yang merasa masih terlalu awal untuk saya menukarnya tetapi bagi gaya pemanduan seperti saya yang kerap balik kampung dan sering terperangkap dalam lalulintas, ia satu perkara yang normal. Namun hasrat untuk menukarnya sering terbantut kerana pelbagai sebab termasuk insiden tertinggal kunci rumah baru-baru ini. Justeru saya nekad untuk melakukannya pada hari ini kerana bunyi yang dikeluarkan semakin kuat dan cengkaman juga terasa semakin kurang. Lalu pagi ini saya terpaksa memandu dalam jarak yang lebih jauh daripada biasa dengan kereta di hadapan kerana bimbang berlaku perkara yang tidak diingini. Nauzubillah. 

Sebelum ini saya sering menukarnya di bengkel yang menjadi kegemaran saya di Serdang Raya tetapi memandangkan saya sudah berada di sekitar KL, saya memutuskan untuk mendapatkan bantuan BaYu menemani saya ke kedai alat ganti yang pernah dikunjunginya sebelum ini. Ia terletak di Jalan Datuk Haji Eusoff, Pekeliling. Antara faktor lain saya memilih untuk ke situ adalah kerana alat ganti boleh diperoleh dengan harga yang lebih murah. Malah harga untuk pemasangan juga hanya dikenakan RM20 sahaja. Pun begitu, suasana bengkelnya sangat merimaskan dan menyesakkan dada. Rasanya jika berseorangan, saya sudah pasti tidak akan ke situ. 


Kedudukan bengkel di celah-celah bangunan buruk






Usai pemasangan, terpaksa pula menunggu giliran untuk keluar kerana ada kereta lain yang sedang diservis di belakang kereta saya. Sungguh merimaskan apabila berada dalam keadaan yang tidak bersistem sebegitu. Nampaknya lain kali saya hanya akan membeli alat ganti sahaja di kawasan tersebut dan memasangnya di bengkel yang biasa saya kunjungi sahaja. Yang pasti, lega rasanya apabila tiada lagi kedengaran bunyi-bunyian dan hati terasa lebih yakin sewaktu memandu. 

No comments: