Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Tuesday, April 9, 2013

Tesis oh Tesis!

Bismillahirrahmanirrahim...

Akhir-akhir ini memang hidup saya terfokus sepenuhnya untuk menyiapkan tesis sahaja. Apa tidaknya, jangkaan saya silap apabila tarikh serahan adalah pada awal bulan Mei ini dan bukannya bulan Jun. Maka menggelupurlah saya mengejar baki waktu yang masih ada. Saat-saat begini memang rasa ingin menyendiri sahaja walaupun dalam hati memang teringin untuk berbuat macam-macam.

Apapun, setiap kejayaan sememangnya memerlukan kepada pengorbanan. Maka inilah pengorbanan yang perlu saya buat demi untuk menyempurnakan pengajian yang sudah masuk semester akhir. Lucunya apabila ada rakan-rakan yang seolah-olah tidak percaya yang saya bakal menamatkan pengajian pada pertengahan tahun ini. Jangankan mereka, saya sendiri pun sebenarnya masih berada dalam keadaan tidak bersedia untuk kembali ke kantor huhu. Kehidupan akan kembali menjadi rutin waktu pejabat seperti sebelum menyambung pengajian. Mungkin tiada lagi aktiviti merayap di kala orang lain sedang bertungkus-lumus di kantor. Iya , belajar pun sibuk juga tapi perasaannya beda amat. Kalau boleh diistilahkan, tempoh cuti belajar ini saya rasa sangat lepas bebas. Benar juga kata orang, setiap yang bermula akan berakhir kerana tiada yang abadi di dunia ini.

Dalam kegigihan menyiapkan tesis ini, keanehan yang sering saya lakukan sewaktu di peringkat ijazah dulu masih berterusan iaitu idea mencurah-curah apabila jam melepasi 12 tengah malam. Sudahnya, sampai ke Subuh rasa mengantuk itu tidak hadir. Natijahnya, saya jadi agak ting tong pada waktu siang sedangkan ada urusan-urusan tertentu yang hanya boleh diselesaikan pada waktu siang sahaja.

Saya perlu bertahan sehingga tiba saat tarikh serahan iaitu 6 Mei dan tarikh VIVA pula dijangka pada 14 Mei. Cuak? Memang pastilah tapi itu biasa. Pelik pula kalau tak rasa cuak. Itu namanya over-confident. Saya bukan jenis begitu. Saya lebih suka bersikap bersedia berbuat yang terbaik dan kemudian berserah.

Dalam tempoh ini juga, memang saya tahan diri daripada pulang ke kampung kerana setiap saat amat berharga namun terpaksa beralah untuk balik juga pada hujung minggu ini untuk urusan rumah sewa. Syukur sudab ada pelajar UiTM yang akan mula menyewa pada bulan ini.

Kembali dari kampung, saya akan kembali berhibernasi sehingga selesai tugasan. Semoga saya terus tabah.

No comments: