Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Tuesday, March 26, 2013

Wong Solo, Poslaju dan MyEG

Bismillahirrahmanirrahim...

Apa kaitan ketiga-tiga subjek itu?

Pagi ini, selepas sedikit emosi dengan kejadian pecah masuk rumah Abah Ummi, saya hubungi Tmot untuk mengadu nasib dan bertanya tentang perancangan kami untuk makan tengahari bersama kawan-kawan di tempat kerja lama. Dukacita perancangan tersebut terpaksa dibatalkan sebab si tukang belanja terperangkap dalam mesyuarat. Maka Tmot dengan sukacita bersetuju untuk membelanja saya makan tengahari sebagai memenuhi janjinya sebelum ini. Saya sebenarnya tidaklah kisah sangat jika Tmot tidak membelanja saya atas 'pertolongan tidak jadi' sebelum ini tapi kata orang-orang tua, rezeki jangan ditolak. Lalu berkomunikasilah kami melalui WhatsApp:

Tmot: Nak lunch katner n kol baper? Aku cam bese ah, tesis...tapi kena makan gak! Haha
Saya: Lunch kul 12. Tmpt ko decide la. Aku folo je orang nak belanje. Haha. Nak gi Seoul xdapek. 
Tmot: Ko nak makan katner? Bangi? SK (Seri Kembangan)? Serdang?
Saya: Kalo tnya aku, Wong Solo? Haha
Tmot: Okeh jom Wong Solo.

Yeay! Punyalah seronok saya rasa sebab memang dah beberapa hari saya teringin nak makan di situ. Sebelum ini saya ada ajak seorang kawan makan malam di situ tapi dia sibuk pula. Rupanya Allah dah tentukan yang saya akan dibelanja makan di situ pada hari ini.

Tmot menambah pesanan

Set ayam bakar

Mujur kami tiba tepat jam 12 tengahari sebab selepas itu memang orang sangat ramai sehingga ada yang sanggup berdiri menunggu meja kosong. Puas dapat makan set ayam bakar dan balado cumi petai. Terima kasih Tmot sebab menaja makan tengahari pada hari ini di tempat yang menepati seleraku :)

Dari Wong Solo, terus ke pejabat Poslaju Bandar Baru Bangi sebab tadi masa nak keluar pagar rumah, ada notis Poslaju tertampal di situ. Maka lepas makan, terus singgah untuk ambil barang berkenaan. Macam diatur pula sedangkan masa saya pilih untuk makan tengahari di Wong Solo, saya belum tahu kewujudan notis itu di pagar. Semasa nak melangkah masuk pejabat Poslaju, kelihatan seorang wanita sedang tertunduk-tunduk ke arah longkang yang berada betul-betul di tepi pintu. Muncul seorang lelaki cuba membantu wanita berkenaan dan saya turut menjenguk untuk mengetahui apa yang sebenarnya berlaku. Rupa-rupanya wanita itu tercicir Kad Pengenalan di dalam longkang itu dan tidak tahu cara untuk mendapatkannya semula. Lelaki itu berusaha membantu dengan cuba mengangkat besi yang menutupi longkang tetapi ia seperti dipateri di situ. Lalu saya cuba memberi idea untuk menguis sahaja Kad Pengenalan tersebut melalui lubang besi dan ternyata ia berkesan. Lucunya apabila saya memandang lelaki tersebut dan terasa seperti pernah melihat dia lalu saya terus meneka,

"Laaaa, ini Izwan Zainal kan?" saya menyebut namanya yang digunakan di dalam facebook.

Muka Izwan macam terkejut dan bertanya,

"Siapa ni?"

Sambil tertawa saya berkata,

"Karimah lah."

"Selama ini jumpa kat facebook je," kata Izwan sambil muka masih terkejut kerana saya cam dia. 

Memanglah saya cam dia kerana pernah sama-sama belajar di UIA dan baru-baru ini dia ada membantu saya memperkenalkan seorang wireman yang sehingga hari ini menjadi kenalan saya pula. Malah saya sangat berpuas hati dengan khidmat wireman tersebut dan hal itu pernah saya kongsikan dalam entri terdahulu.

Selesai urusan di Poslaju, mulanya saya bercadang nak ke UTM tapi bila tengok jam dah pukul 1.30 petang, saya jadi malas. Lalu saya ke Mines sebentar untuk membeli barang dan terus pulang ke teratak. 

Sekitar jam 5 petang, saya terima panggilan daripada nombor tidak dikenali.

"Hello kak, Taman XXX ini kat mana ye?" kedengaran suara seorang lelaki di hujung talian.

"Sekarang ada kat mana?" Tanya saya pula.

"Sekarang saya kat Petronas Taman XXX," jawab lelaki itu.

"Oh, tak jauh dah tu. Depan skit, ada simpang ke kanan. Itulah Taman XXX," terang saya sebelum tiba-tiba rasa ingin tahu timbul.

"Jap, awak dari mana ye?" Tanya saya lagi.

"Saya nak hantar roadtax ni kak," jawab lelaki itu.

Oh ya, baru saya teringat yang malam tadi saya sudah menguruskan pembaharuan cukai jalan melalui MyEG.  Mujur juga tadi saya telah membatalkan hasrat untuk ke UTM. 



Kesimpulannya, setiap yang berlaku adalah di dalam aturanNya jua. Kita manusia hanya mampu merancang, Dia yang tentukan. 

No comments: