Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Saturday, March 23, 2013

Perlukah Saya Marah?

Bismillahirrahmanirrahim...

Kak Ina Station, UTMKL.

Saya tiba awal di UTM dengan niat untuk menghabiskan masa di perpustakaan sepanjang hari ini. Perkara pertama yang dibuat adalah mengambil kunci bilik carrel dan meninggalkan barang-barang di situ sebelum ke kafeteria yang berada di dalam kawasan kampus untuk bersarapan.

Tiba di kafe, saya terus mengambil makanan dan menuju ke kaunter bayaran. Kelihatan seorang pekerja sedang ralit membersihkan sudu dan garfu tanpa memperdulikan kehadiran saya yang berdiri di hadapannya. Hampir seminit saya menunggu dia bersuara memberitahu harga makanan yang saya ambil tetapi dia masih meneruskan kerjanya dengan penuh khusyuk. Saya lantas bersuara,

"Berapa ni dik? Takkan nak kena tanya dulu baru nak cakap," luah saya dengan nada sedikit geram.

Sambil menjeling dan nada yang sedikit tinggi, pekerja itu menjawab,

"3 ringgit. Dah cakap tadi, dia yang tak dengar."

"Amboi." Jawab saya dengan nada geram juga sambil menghulurkan wang kepadanya.

Usai mendapat wang baki, saya segera beredar menuju ke meja berdekatan. Malas untuk melayan perangai mengada-ngada sebegitu. Hilang selera saya untuk makan apabila berhadapan dengan perangai sebegitu. Namun saya teruskan juga suapan sekadar untuk mengalas perut sahaja.

Bermacam-macam andaian bermain di dalam kepala saya. Di satu sudut, saya merasakan alangkah bagusnya kalau saya tinggalkan saja makanan itu tanpa menjamahnya apabila dilayan sebegitu. Namun begitu, di satu sudut yang lain pula saya merasakan betapa bodohnya saya jika bertindak demikian dan melayan ketidakmatangan pekerja itu yang jelas lebih muda daripada saya.

Saya hembuskan nafas lega. Meneruskan rasa marah atas insiden tadi hanya akan membazirkan tenaga saya sahaja. Lebih baik dihabiskan kepada niat asal saya ke sini pada hari ini. Jika dilayan rasa marah tadi pasti saya jadi jauh lebih tidak matang sedangkan saya memakai kad matrik pelajar sarjana.

Jom sambung tugasan!

No comments: