Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Tuesday, March 26, 2013

Dipecah Masuk Lagi

Bismillahirrahmanirrahim...

Pagi tadi, emosi saya terganggu apabila mendapat berita yang rumah kami di kampung dipecah masuk lagi. Ini kejadian kali kedua dalam tempoh tidak sampai sebulan. Memang melampau sungguh perbuatan sebegini. 


Kejadian pertama berlaku sewaktu saya sedang dalam perjalanan pulang untuk menyerahkan kereta kepada Abah. Waktu itu rasa kalau kereta ada sayap, pasti saya sudah terbang supaya cepat tiba. Mujur juga Abah Ummi tiada di rumah sewaktu kejadian berlaku.   

Saya masih boleh bersabar semasa kejadian pertama dulu malah menganggap ia sebagai kaffarah buat kami tetapi apabila kejadian yang sama berulang lagi, oleh orang yang kami yakini sama kerana modus operandi yang hampir sama, saya jadi sangat marah. Saya marah bukan kerana sekadar geram perbuatan mencuri barangan berharga tetapi lebih kepada geram kerana sikap kurang ajar menceroboh ruang peribadi keluarga kami. Sewenang-wenangnya keluar masuk rumah kami seolah tidak berpenghuni. 

Kami buat repot polis untuk kedua-dua kejadian ini tetapi tiada tindakan yang dapat diambil oleh polis untuk menangkap suspek kerana tiada bukti kukuh. Tidak mungkin polis ingin bertindak berdasarkan andaian kami sahaja. Tambahan pula, agak sukar untuk membuat tuduhan apabila membabitkan orang kampung sendiri kecuali kami mendapat bukti jelas. Sebagai langkah drastik, Abah terus memasang grill di pintu utama di pintu dapur. Memang pelik apabila melihat rumah kampung dipasang grill tetapi apakan daya jika itu jalan penyelesaiannya. Paling saya risaukan adalah jika penceroboh berkenaan berani pula masuk semasa Abah Ummi berada di dalam rumah. Setakat ini, suspek tersebut menceroboh pada waktu yang diketahui Abah Ummi tiada di rumah sahaja malah perkara sebegini yang membuatkan rasa syak kami kuat terhadap suspek berkenaan yang seolah-olah mengetahui pergerakan Abah Ummi. 

No comments: