Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Wednesday, November 28, 2012

Yang Mudah dan Yang Sukar

Bismillahirrahmanirrahim...

Apa yang mudah dan apa yang sukar?

Saya sebenarnya baru sahaja selesai memuatturun satu perisian baru berkonsep cloud computing ke dalam laptop, Iphone dan Ipad. Perisian baru ini dipanggil Box dan saya diberi kapasiti simpanan sebanyak 10GB kerana saya menggunakan iOS.
 
Tiba-tiba saya terfikir betapa mudahnya adik-adik sekarang belajar dengan segala macam kemudahan yang ada seperti perisian cloud computing ini. Sebelum ini saya sudah memuatturun Dropbox dan Google Drive. Untuk Dropbox, saya diberi kapasiti sebanyak 2GB dan selepas beberapa penambahan menjadi 6GB. Manakala untuk Google Drive pula saya diberi kapasiti sebanyak 5GB. Bermakna untuk ketiga-tiga perisian tersebut, saya telah mempunyai kapasiti sebanyak 21GB. Fuh! Memang lebih daripada mencukupi untuk urusan penyimpanan dokumen sepanjang tempoh pengajian ini. Malah saya sudah membayangkan untuk mempraktikkan penggunaan perisian ini semasa kembali bekerja kelak.
 
Ok, apa yang mudahnya menggunakan perisian-perisian ini?
 
Begini, jika sebelum ini saya perlu menyalin data-data dengan menggunakan thumbdrive atau external hard disk atau dengan menggunakan e-mel sebagai perantaraan untuk membolehkan saya mengaksesnya pada laptop atau PC, kini tidak lagi. Dengan kehadiran WIFI, saya boleh mengakses dokumen-dokumen yang dikehendaki sama ada daripada laptop, PC, Ipad atau Iphone pada bila-bila masa dan tempat. Tiada lagi alasan dokumen berada di dalam PC di rumah jika saya perlu memerlukannya dengan segera. Lebih menarik, pindaan yang saya buat pada dokumen tersebut contohnya yang terkandung di dalam laptop, akan turut dikemaskini secara automatik pada PC, Iphone dan Ipad. Sepatutnya tidak timbul lagi isu tugasan tidak dapat dihantar pada masanya kerana tertinggal thumbdrive di rumah atau di dalam kereta. Malah saya juga boleh berkongsi kandungan fail tersebut dengan teman-teman atau mereka yang memerlukannya melalui Iphone atau Ipad sahaja jika saya berada di luar rumah. Mudah bukan?
 
Tidak timbul isu sukar untuk mendapatkan kemudahan WIFI kerana saya dapati pihak IPTA telah menyediakan kemudahan WIFI secara percuma di seluruh kampus untuk kemudahan para pelajar. Malah sudah banyak restoran terutama kedai-kedai mamak yang menyediakan kemudahan WIFI secara percuma kepada para pelanggan mereka.
 
Lalu, apa yang sukarnya?
 
Pada saya, bila bercakap soal sukar ini, segalanya akan berbalik kepada sikap diri sendiri juga. Antara mahu atau tidak, garis pemisahnya sangat nipis dan ia bergantung kepada kekuatan dalaman seseorang untuk melakukannya. Jika kemudahan yang diberi adalah bertaraf dunia tetapi sikap penggunanya adalah di kelas ketiga, maka kemudahan tersebut tetap tidak memberi sebarang manfaat malah seringkali dianggap satu beban pula.
 
Memang kalau bercakap soal sikap ini, sampai kiamat pun tidak akan habis. Lalu saya serahkan kepada yang empunya badan untuk memilih sama ada ingin memilih jalan yang mudah atau yang sukar.
 
Bagi saya, untuk apa perlu bersusah-payah jika jalan mudah sudah terbentang luas di hadapan mata.
 
 

2 comments:

garlic & butter said...

takde duit utk beli iPad dan iPhone.

Carrie-Ma said...

Garlic,

Iphone & Ipad tu hanya tambahan sahaja. Yg pasti, semua pelajar dilengkapi dgn laptop pada hari ini. Itu pun sudah memadai kerana WIFI disediakan di kampus secara percuma. Tidak seperti zaman saya dulu, terpaksa beratur untuk menggunakan Internet.