Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Monday, November 5, 2012

Patah Tumbuh Hilang Berganti

Bismillahirrahmanirrahim...

4 November 2012.

Sesungguhnya Allah Maha Pengasih, Maha Penyayang.

Patah tumbuh hilang berganti.

Arwah Asyraaf, kini damai di sisi PenciptaNya

Abang dan kakak ipar saya telah dikurniakan cahayamata ke-4, juga seorang lelaki dengan berat 3.2 kilogram.

Meskipun tempat arwah tidak mungkin diganti oleh adiknya, kelahiran ini menjadi pengubat duka mereka berdua yang kehilangan arwah sebelum ini.
 
Jejaka tanpa nama
 
Hati saya begitu tersentuh membaca luahan hati abang di FB tentang kelahiran pada kali ini.
 
"Kejadian hari ini: Lokasi di Hospital Nur Zahirah K.Trg. : Jam 11.00pg Isteri menelefon memberitahu akan memasuki labor room. Doktor bertugas telah memaklumkan isteri perlu masuk wad bersalin hari ini juga. Pada masa itu saya masih berada dipejabat. Jarak antara pejabat dengan hospital hanya berjarak 2km. Tup tap tup tap.. jam sudah berdetik menghampiri jam 1.00 t/hari.. tidak perasan masa berlalu...
begitu pantas.. Alamak! sudah lewat mau ke Hospital. tanpa berlengah lagi saya terus menuju ke hospital.
Dalam perjalanan yang hanya berjarak 2km.. tiba2 perasaan mula berubah.. terasa lemah longlai kaki.. tak bermaya rasanya nak melangkah.. jantung pula berdebar tidak berhenti.. sampai di hospital kelihatan orang ramai sedang berpusu-pusu menunggu di pintu masuk hospital.. maka saya terus mengambil keputusan melalui jalan belakang untk ke temapt isteri sedang bersalin. Sesampai di wad bersalin.. kelihatan isteri sedang berbaring di atas katil.. prosedur untuk bersalin telah pun diaktifkan.. waktu itu jam baru menujukkan 1.30 t/hari.. melihat keadaan isteri yang belum mengalami contraction maka saya pun memberitahu isteri untuk menunaikan solat terlebih dahulu.
 
Dalam perjalanan untuk ke ruang solat.. saya melalui lorong bilik kecemasan.. tiba2 hati terasa sebak.. wajah arwah tiba2 terus melantun ke kotak fikiran ini.. kerna disitulah arwah pernah berada disitu.. lalu saya mempercepatkan lagi langkah supaya perasaan itu dapat dikawal.. Usai solat... saya terus kembali ke wad bersalin di samping isteri.. Jam waktu itu telah menunjukkan jam 2.00 ptg..
 
Dalam waktu menunggu itu.. kedengaran suara-suara ibu-ibu yang hendak bersalin.. kedengaran suara nurse bertugas menjerit kata semangat kepada ibu2 supaya berusaha.. begitu tekun diorg menjalankan tugas. Walaupun tidak melihat tapi suara di dengari sudah cukup menggambarkan perasaan dan pengorbanan seorg ibu dalam melahirkan anak.. rasanya kalau la saya boleh mengandung tidak sanggup rasanya untuk melahirkan anak kalau la begitu keadaanya.. macam mana la seorg perempuan bisa melakukan perkara itu..
 
Waktu berlalu.. isteri telah mula merasai contraction.. tapi tidak terlalu kuat.. waktu berlalu agak perlahan.. biasalah kalau menunggu.. lambat saja waktu berlalu.. mata pun mula mengantuk.. memndangkan jam sudah menunjukkan 4.00 ptg.. saya meminta izin kepada isteri untuk pergi solat Asar pula.. oleh kerana jam baru 4.00 ptg, jadi saya mengambil keputusan utk solat di masjid ladang. Usai solat asar.. tiba2 perut terasa lapar pula.. lalu singgah sebentar di kedai berhampiran dengan masjid. Setelah perut diisi.. lalu saya pun bertolak semula ke hospital.. dalam hati masih lagi berdebar.. tengok jam sudah pukul 5 lebih.. dalam hati berfikir.. belum bersalin lagi kot...langkah di atur satu demi satu sehinggalah sampai dikaunter wad bersalin.. "Assalamualaikum" sapa saya kepada nurse bertugas.. kemudian terus bertanya keadaan isteri.. lantas jururawat bertugas berkata "isteri encik telah pon selamat melahirkan anak" ... "Lailahaillahallah muhamad rasullah" kata saya.. bila ?" berkata jururawat" kira-kira jam 4.37 ptg tadi"...
 
Tiba-tiba teringat.. jam lebih kurang 4.30... saya baru nak memulakan solat berjemaah.. mungkin dalam waktu solat atau betul2 lepas memberi salam.. Isteri telah melahirkan anakk.. Kuasa Allah siapa yang tahu.. saya menunggu hampir 2 jam untuk bersama isteri ketika melahirkan anak.. tapi takdir Allah.. Isteri bersalin ketika saya bersolat.. Kesian pada isteri kerna terpaksa bersalin bertemankan doktor dan jururawat sahaja.. Tapi Alhamdulillah.. semua selamat... baby dan mama sehat sejahtera..
 
Allahuakbar...Allahuakbar...Allahuakbar... maha besar Allah.. maha pemberi rezeki.. Syukur alhamdulillah.. hari ini bersamaan 4 nov. 2012 19 zulhijjah 1434h tepat jam 4.37 minit petang maka lahirlah seorg lagi umat muhammad s.a.w. Hadirmu bisa mengubat duka lara hati abah dan mama.. hadirmu bakal mengubat kerinduan abah dan mama.. hadirmu adalah segalanya..
 
Ironinya... ini adalah kelahiran yang ke 4... bersalin selepas 4 hari menunggu di wad.. di wad bersalin duduk di bilik no. 4... bersalin jam 4 lebih.. dan last bersalin pada tarikh 04hb November 2012..."
 
Saya belum sempat untuk menjenguk ahli keluarga baru ini kerana dilahirkan di Hospital Sultanah Nur Zahirah, Kuala Terengganu. InsyaAllah, kami akan pulang berkumpul pada hujung bulan ini untuk mengadakan kenduri aqiqah untuk anak-anak saudara seramai 7 orang.
 
Selamat datang Muhammad ________ Amin bin Md Hanafiah Amin!
 

No comments: