Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Friday, October 5, 2012

Sata

Bismillahirrahmanirrahim...

27 September 2012. 

Sata dan otak-otak adalah antara makanan yang cukup popular di negeri saya, Terengganu Darul Iman. Jika ada pun di negeri-negeri lain, rasanya langsung tidak sama dengan yang dibuat di negeri saya. 

Sata di dalam gambar di bawah ini saya beli semasa dalam perjalanan pulang ke kampung baru-baru ini. Harganya? RM4 untuk 10 biji. Memang mahal berbanding dahulu. Masih saya ingat, dulu ia hanya berharga 10 sen sebiji sahaja dan saiznya jauh lebih besar daripada yang dijual pada hari ini. Seciput je huhu. 

Namun begitu, asal usul nama sata tidaklah pula saya ketahui. Yang saya tahu, ia diperbuat daripada ikan dan kelapa yang kemudian dibakar di dalam daun pisang. Selalunya saya akan membeli sata di Kampung Kuala Kemaman yang juga merupakan perkampungan nelayan. Saya yakin orang luar juga amat arif dengan tempat ini malah bekas ketua jabatan saya dulu memang mempunyai kedai kegemaran untuk menikmati sata setiap kali ke situ. 


Sata

Aduh, tiba-tiba rasa terliur nak makan sata pula.

No comments: