Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Tuesday, October 16, 2012

Lawatan Sambil Belajar Ke Muzium Negara

Bismillahirrahmanirrahim...

9 Oktober 2012.

Saya sudah lupa bila kali terakhir datang ke sini. Jika tidak kerana projek yang kami jalankan berkaitan dengan Muzium Negara, belum tentu saya akan ke sini lagi walaupun hasrat itu tetap ada. 

Ia bermula apabila kami ditugaskan untuk membuat satu kajian kes tentang pelaksanaan sistem berkaitan IT. Secara kebetulan, salah seorang ahli kumpulan iaitu Saiful, pernah bertugas di Muzium Negara sebelum ini dan selepas perbincangan, saya dan seorang lagi ahli kumpulan iaitu Suliman yang berasal daripada Sudan, bersetuju untuk menjadikan ia sebagai subjek kajian kumpulan kami. 

Lalu kami minta Saiful untuk mengaturkan satu sesi lawatan ringkas untuk meninjau sendiri dan mendapatkan maklumat yang diperlukan untuk menyempurnakan kajian.

Seawal jam 9 pagi saya sudah bertolak daripada teratak dek entah kenapa terasa begitu teruja untuk memasuki Muzium Negara selepas sekian lama. 

Oleh kerana trafik lancar, saya hanya mengambil masa setengah jam sahaja untuk tiba ke sana. Memandangkan kami telah berjanji untuk bertemu di tempat letak kereta pada jam 10.30 pagi, saya ambil peluang untuk melilau-lilau keadaaan sekeliling malah sempat bersarapan di kafeteria yang disediakan sementara menunggu ketibaan mereka.. Saya akui suasana memang sudah jauh berbeza dengan kunjungan saya yang terdahulu.





Sebaik Saiful dan Suliman tiba, kami terus menuju ke pintu masuk Muzium Negara. Suliman juga kelihatan teruja kerana ini juga merupakan kali pertama dia menjejakkan kaki ke sini. 

Dengan bantuan bekas rakan sekerja Saiful iaitu Ummar dan Nizam, kami dibawa untuk memasuki muzium secara percuma atas alasan kunjungan rasmi. Saya sebenarnya tidak kisah pun jika diminta untuk membayar harga tiket iaitu RM3 kerana keterujaan untuk memasukinya tetapi jika kelonggaran sudah diberi, maka saya terima dengan senang hati. 

Secara kebetulan, satu pameran khas iaitu Pameran Magis Perubatan Tradisional sedang diadakan di salah satu ruang pameran. Usai mendapatkan maklumat berkaitan projek yang diperlukan, kami ambil peluang untuk meninjau-ninjau ruang pameran tersebut. Ternyata tidak ramai pengunjung tempatan yang datang pada waktu tersebut mungkin kerana ia adalah hari bekerja. Pun begitu, kelihatan ramai juga pengunjung luar yang dibawa datang oleh agensi pelancongan dan juga pelajar-pelajar sekolah memenuhi ruang pameran. 












Semasa melihat-lihat pameran, Ummar dan Nizam memaklumkan kepada kami yang Pusat Rawatan Al-Hidayah turut dijemput untuk menyertai pameran tersebut malah selebriti Ashraf Muslim akan turut mengadakan sesi rawatan bersama pengunjung bermula jam 12 tengah hari. Sejujurnya, saya tidak begitu meminati beliau namun menghormati pendiriannya sebagai seorang selebriti dan kini penglibatan beliau dalam bidang perubatan Islam. 

Namun tidak ramai yang datang menemui beliau mungkin kerana tidak tahu tentang sesi ini. Justeru, kami ambil peluang untuk bertemu dan bergambar dengan beliau sebagai tanda kenangan. Saya pasti, jika hebahan tentang sesi ini sampai kepada umum, ramai yang akan datang untuk bertemu beliau kerana saya mendapat tahu memang ramai yang mendapatkan rawatan daripada pusat rawatan yang dikendalikan bersama bapa mertuanya.  




Kami tinggalkan Muzium Negara sekitar jam 2 petang. Lega rasanya apabila tujuan sebenar ke situ dapat dipenuhi di samping turut mendapat peluang melawat ruang pameran dan berpeluang bersua muka dengan selebriti Ashraf Muslim. 

Sekarang tumpuan adalah kepada untuk menyiapkan laporan untuk kertas kajian kes bagi projek kami. 

1 comment:

Uncle Lee said...

Hi, sayasuka tengok the gambars here.....very nice.
Well taken pics too.
Best regards, keep a song in your heart.
Lee.