Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Saturday, October 13, 2012

Dawai Oh Dawai!

Bismillahirrahmanirrahim...
 
Sudah lama sebenarnya saya berhajat untuk membuat pendawaian tambahan di teratak saya kerana ada beberapa plug point yang tidak mencukupi menyebabkan saya terpaksa menggunakan wayar penyambung. Lebih mengukuhkan hasrat saya untuk membuat pendawaian tambahan apabila berlaku trip setiap kali beberapa peralatan elektrik digunakan serentak.
 
Bila sudah tinggal di teratak sendiri, sudah tentu kita ingin pastikan yang semua berada dalam keadaan kemas dan sedap dipandang. Lalu saya mula mencari kontraktor yang boleh melakukannya seperti yang saya kehendaki. Atas jasa baik seorang teman, saya diperkenalkan kepada Syahrul, seorang kontraktor pendawai berpengalaman.
 
Mulanya saya sangkakan kos yang diperlukan hanya beberapa ratus sahaja tetapi apabila menerima sebutharga daripada Syahrul, jumlahnya melebihi RM1k. Ini kerana memang banyak point yang ingin saya tambah iaitu di ketiga-tiga bilik dan ruang dapur. Selepas mendapatkan pandangan teman-teman yang lebih arif tentang harga yang ditawarkan, saya terus bersetuju dan mengatur hari untuk Syahrul memulakan kerja-kerja pendawaian.
 
Saya akui sedikit cerewet dalam setiap urusan yang melibatkan kos yang tinggi namun disiplin yang ditunjukkan oleh Syahrul berjaya menambat hati saya untuk menerima tawarannya di samping pandangan yang telah diberikan oleh teman-teman sebelum ini. Disiplin yang saya maksudkan adalah dalam soal ketepatan masa iaitu semasa kali pertama dia berjanji untuk datang ke teratak saya bagi melihat tempat-tempat untuk diletakkan plug point. Begitu juga apabila dia datang untuk membuat kerja-kerja pendawaian pada 4 Oktober 2012. Dia tiba pada jam 8.15 pagi sedangkan pada awalnya sudah berjanji untuk datang pada jam 8.30 pagi.
 

Tanpa banyak soal, dia terus memulakan kerja-kerja pendawaian walaupun terpaksa melakukannya seorang diri kerana pekerjanya kurang sihat. Hasil kerjanya juga kemas dan peralatan yang digunakan juga berkualiti. Contohnya suis untuk kipas dinding yang digunakan jauh lebih baik bentuknya daripada suis sedia ada.



Suis baru

Nampak lebih kemas

Selamat tinggal kepada penyambung wayar

Meskipun berseorangan, Syahrul berjaya menyiapkan kerja pada hari yang sama walaupun pada awalnya dia meletakkan sasaran selama 2 hari. Malah saya amat berpuas hati dengan hasil kerjanya secara keseluruhan.

Puas rasanya hati apabila melihat tiada lagi penyambung wayar di sana sini setiap kali ingin menggunakan peralatan elektrik.

Kepada yang berminat untuk mendapatkan khidmat Syahrul, boleh hubungi 0122202665. Memang berbaloi!

No comments: