Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Sunday, October 7, 2012

Bila Abah BerFB

Bismillahirrahmanirrahim...
 
Segalanya bermula apabila Abah menyuarakan keinginan untuk belajar menggunakan Internet. Tujuan utamanya adalah untuk memuatturun khutbah Jumaat daripada laman web Jabatan Hal Ehwal Agama Terengganu. Malah Abah juga bercadang untuk memaparkannya di skrin melalui LCD yang telah sedia ada di masjid. Kemudahan memang telah tersedia namun tiada siapa yang memanfaatkannya. Sebelum ini Abah perlu mendapatkan salinan khutbah daripada pejabat agama berdekatan pada setiap minggu.
 
Lalu hasrat murni Abah itu memang saya raikan dan dari situ saya mula berusaha untuk merealisasikan hasrat Abah itu.
 
Cadangan pertama adalah untuk melanggan broadband  pakej bagi Kakitangan Kerajaan dengan menggunakan nama saya. Namun dek kerana kerenyahan proses permohonannya dan secara kebetulan saya terbaca berita tentang pelancaran broadband 1Malaysia khusus untuk kawasan Pantai Timur pada 16 September, saya maklumkan pada Abah agar menangguhkan terlebih dahulu hasrat tersebut. Ini kerana harga yang ditawarkan untuk pakej tersebut jauh lebih murah iaitu hanya RM25 sebulan.
 
Sementara menunggu pelancaran pakej tersebut, saya turut meninjau pilihan-pilihan yang ada dan paling penting dapat meminimakan kos kepada Abah untuk membayarnya. Akhirnya, saya temui satu iklan yang menawarkan smartphone Android pada harga yang dirasakan berpatutan. Selepas berfikir dan mendapatkan pandangan MakTeh, saya putuskan untuk membeli smartphone tersebut kerana ia juga dapat digunakan sebagai personal hotspot bersama laptop. Ini bermakna Abah hanya perlu membayar bil untuk Data Plan sahaja dan tidak perlu menanggung 2 bil untuk talian Internet.
 
 


Lalu 3 hari sebelum pulang ke kampung, saya ke Subang Jaya untuk mendapatkan smartphone tersebut. Sempatlah saya meneliti fungsi-fungsi yang terkandung di dalamnya agar mudah untuk diterangkan kepada Abah kelak.
 
Seperti biasa, Abah begitu tekun mempelajari penggunaan fungsi-fungsi di dalamnya sebaik sahaja saya menyerahkannya kepada Abah. Di samping itu,  dari awal lagi saya sudah mendaftarkan akaun FB milik Abah agar sedikit sebanyak aktiviti yang anak-anak lakukan dapat dikongsikan bersama Abah.
 
Seronok rasanya melihat Abah begitu teruja mendapat smartphone baru. Saya bayangkan begitulah agaknya perasaan seronok yang dialami oleh ibu bapa apabila membelikan sesuatu untuk anak-anak.
 

No comments: