Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Sunday, September 23, 2012

Naqibah

Bismillahirrahmanirrahim...




Inilah naqibah atau pembimbing bagi usrah yang saya ikuti sejak tahun lepas iaitu Kak Azlinaroszy atau lebih mesra dipanggil Kak Lin. Beliau merupakan salah seorang kakitangan (doktor) di Klinik An-Nur, Bandar Baru Bangi. Murah dengan senyuman dan mesra. Itu karakter Kak Lin yang kami sayangi.

Lokasi usrah kami yang diadakan setiap 2 minggu pada hari Jumaat adalah di Masjid Al-Hasanah, Bandar Baru Bangi atau lebih dikenali dengan nama 'Masjid Hijau', mungkin kerana kubahnya yang berwarna hijau. Lazimnya kami akan bertemu usai solat Maghrib di salah sebuah bilik kuliah di masjid tersebut. 

Sesi usrah kami mulakan dengan bacaan Al-Quran beserta tafsir secara bergilir-gilir dan kemudiannya diteruskan dengan membincangkan kandungan hadith daripada buku Hadith 40 Imam Nawawi. Hanya satu hadith yang kami bincangkan pada setiap kali pertemuan. Lazimnya pula, pertemuan kami akan berakhir sekitar jam 10 malam dan kadang-kadang mencecah sehingga jam 10.30 malam. Namun tidak terasa pantasnya masa berlalu apabila kami leka bertukar-tukar fikiran.

Entri ini tidak langsung bertujuan untuk menunjuk-nunjuk yang saya ini seorang yang baik dengan menyertai usrah tetapi lebih kepada untuk berkongsi perkara yang baik. Hakikatnya saya hanya seorang insan lemah yang sentiasa berusaha untuk menjadi seorang yang baik dan mungkin lebih baik. Saya lebih mengenali diri saya sendiri. Justeru saya tahu apa yang diperlukan untuk memastikan saya sentiasa berada di atas landasan yang betul. Jika Kak Lin yang sibuk dengan kerjaya dan keluarga (ibu kepada 4 orang anak) mampu meluangkan masa untuk bersama kami, tiada alasan untuk saya mengatakan yang saya tidak mampu untuk melakukannya juga. Indahnya usrah ini apabila saya mendapat lebih ramai kenalan dari pelbagai peringkat usia dan bidang namun ia sama sekali tidak membataskan hubungan kami. Mungkin kerana niat kami yang bertemu hanya untuk mendapat keredhaanNya jua. 

Wallahua'lam.

No comments: