Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Tuesday, August 14, 2012

Mudah.my

Bismillahirrahmanirrahim...

Saya sering menggunakan laman mudah.my untuk mengiklankan barangan yang tidak lagi saya perlukan atau gunakan.

Alhamdulillah, setakat ini beberapa barangan yang diiklankan telah pun dibeli oleh mereka yang berminat dalam jangka masa yang singkat sahaja.

Antara barangan yang telah dijual sebelum ini adalah:

1. Rak 9 slot - rak tersebut dibeli pada harga RM99 di Giant Equine Park sewaktu mula berpindah ke teratak sendiri. Malangnya, rak tersebut tidak dapat berfungsi seperti yang diingini lalu saya ambil keputusan untuk menjualnya. Harga ditawarkan adalah RM40 tetapi oleh kerana pembeli sanggup datang sendiri ke teratak saya untuk mengambilnya, harga akhir adalah RM35 sahaja. 

2. GPS - ia dibeli pada harga RM250 dan berusia tidak sampai setahun. Saya menjualnya kerana mendapati tidak lagi memerlukannya terutama selepas menggunakan smartphone. Ia akhirnya menjadi milik seorang pembeli daripada Terengganu pada harga RM160 termasuk kos penghantaran. 

3. Meja komputer - saya tawarkan ia pada harga RM20 tetapi akhirnya menjadi RM10 sahaja apabila saya bersua sendiri dengan pembeli yang kelihatan sangat memerlukannya di samping turut membawa anak kecilnya bersama. Saya anggap pengurangan itu sebagai sedekah kepada anak kecil itu.

4. Kamera digital - kamera pertama yang saya beli pada tahun 2008 pada harga RM488 malah saya membayarnya secara ansuran kerana waktu itu saya baru mula bekerja. Saya terpaksa membelinya kerana memerlukannya untuk menjalankan tugas-tugas rasmi memandangkan kemudahan kamera digital yang disediakan oleh jabatan agak terhad. Memandangkan saya kini tidak memerlukannya lagi, saya iklankan untuk dijual dan tidak sampai beberapa jam selepas itu, ia telah dibeli oleh seorang pembeli daripada Sungai Buloh pada harga RM50 sahaja. Oleh kerana iklan tersebut masih belum dipadamkan daripada laman Mudah, saya masih menerima beberapa pertanyaan daripada mereka yang berminat. 




5. Perakam Video Mini - unit ini saya beli pada tahun lepas pada harga RM220 untuk digunakan semasa di dalam kelas. Namun begitu, saya dapati ia tidak berapa sesuai berikutan saiznya yang terlalu kecil dan jarak rakaman yang agak terhad. Tambahan pula, saya sudah mempunyai perakam video standard yang lebih efisien penggunaannya. Harga yang ditawarkan adalah RM100 dan saya baru sahaja mengiklankannya sebentar tadi. Kita lihat siapa pembeli yang akan berminat untuk membelinya. 




6. Portable DVD RW Driver - unit ini dibeli bersekali dengan netbook kira-kira 2 tahun yang lalu namun saya tidak begitu memerlukannya berikutan banyak software yang dimuatturun terus daripada laman web di samping penyimpanan data banyak disimpan di dalam thumbdrive sahaja. Justeru, ia hanya terbiar di situ sahaja sehingga kadang-kadang saya sendiri sudah terlupa kewujudannya. Malah plastik yang membalut permukaan driver juga masih belum saya buka untuk mengelakkan sebarang kesan calar. Unit ini juga baru saya iklankan sebentar tadi pada harga RM100 sahaja. 




7. Netbook Casing - gigih saya mencarinya di The Mines dengan ditemani oleh seorang sahabat, Marhani, sewaktu kami sedang mengikuti kursus di situ. Maklumlah waktu itu saya baru sahaja membeli netbook. Jadi casing ini saya beli untuk menjaga permukaan netbook agak tidak tercalar. Saya beli pada harga RM60 dan saya ingin jual pada harga RM20 sahaja. 




8. Tablet ASUS - unit ini saya terima daripada adik sebagai ganti kepada bayaran hutang yang dipinjam daripada saya sebelum ini. Secara kebetulan, saya sendiri sedang mencari tablet untuk kegunaan pengajian. Namun saya terpaksa menjualnya berikutan kurang berminat dengan Android di samping beratnya yang membebankan saya setiap kali membawanya di dalam beg. Selepas beberapa hari diiklankan, seorang lelaki warganegara UAE telah menghubungi saya dan menyatakan minat untuk membelinya. Alhamdulillah, pertemuan diatur dan urusniaga dijalankan di Stesen Komuter Serdang. Harga yang saya tawarkan adalah RM1000 tetapi selepas tawar-menawar, kami bersetuju pada harga RM950. Ia sebenarnya dibeli untuk kegunaan anak lelakinya yang turut hadir semasa urusniaga tersebut.




Alhamdulillah, sejak menggunakan kemudahan laman Mudah.my, saya belum pernah (nauzubillah) menghadapi sebarang unsur-unsur penipuan sama ada sebagai penjual mahu pun pembeli seperti yang dilaporkan dalam akhbar. 

Dari segi niat pula, saya memang tidak berhasrat untuk mengaut sebarang keuntungan daripada barang-barang yang ingin/telah dijual, sebaliknya ia lebih kepada untuk mengelakkan pembaziran. 

Daripada membiarkan sahaja barang tersebut terbiar tidak digunakan dan mungkin akhirnya akan rosak, saya berpendapat lebih baik saya menjualnya pada harga yang rendah kepada mereka yang lebih memerlukannya. 

Wallahua'lam.



No comments: