Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Tuesday, August 28, 2012

Hidangan Wajib

Bismillahirrahmanirrahim...

Setiap kali Raya, pasti ada hidangan yang dianggap wajib ada bagi setiap keluarga.

Bagi saya, hidangan tersebut adalah sate dan spesifiknya Sate Teluk Lipat.

Sebenarnya, saya yang pandai-pandai bagi nama sate begitu.

Semua bermula bila kami sudah tidak larat untuk menyediakan sate sendiri.

Apa tidaknya, belum habis dibakar, sate dah surut dimakan.

Jawabnya, tak sempat Raya lah sate tu.

Lalu saya tercari-cari penjual sate yang sedap kerana saya memang cerewet dengan rasa rempah sate.

Cari punya cari, akhirnya saya jumpa sebuah gerai yang terletak di tepi Pantai Teluk Lipat.

Masa tu gerainya biasa sahaja tapi rempah sate buatan mereka menepati citarasa saya.

Aktiviti tempahan bermula beberapa tahun yang lalu apabila saya diberikan nombor telefon oleh pemiliknya untuk menempah sate bagi Syawal yang akan menjelma.

Sejak itu, saya hanya SMS jumlah sate yang ingin ditempah kepada mereka 2 minggu sebelum Syawal.

Seperti biasa, nama yang digunakan untuk tempahan adalah nama Ummi iaitu Wan Meriam.

Sehingga hari ini, pemilik tersebut menyangka saya adalah Wan Meriam kerana saya yang akan mengambil sate tersebut pada setiap malam Raya.

Tahun ini, saya menempah sebanyak 500 cucuk sate ayam dan ia habis seperti dijangka.

Dari segi harga pula, saya rasa ia masih berpatutan iaitu 60 sen secucuk.

Untuk urusan pengambilan pula, tahun ini saya ditemani oleh anak saudara, Akid Amin.

Anda pula bagaimana?

No comments: