Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Thursday, August 16, 2012

Biskut Sampan

Bismillahirrahmanirrahim...

Alhamdulillah, malam ini saya berjaya menyiapkan kuih raya ke4 iaitu biskut sampan.

Sengaja saya minta adik lelaki, BaYu, membawa acuan bentuk sampan kepunyaan Ummi sewaktu dia pulang ke kampung minggu lepas.

Biskut ini begitu nostalgia buat saya kerana ia antara kuih wajib yang akan disediakan oleh Ummi setiap kali hari raya.

Mungkin atas faktor usia, Ummi tidak lagi membuatnya sejak beberapa tahun kebelakangan ini.

Lalu saya putuskan untuk membuatnya pada tahun ini.

Bahan-bahan:
250gm mentega
150gm gula halus
4 biji kuning telur
400gm tepung gandum
1 sudu teh esen vanilla
1 cawan kismis hitam @ campuran buah kering
1 cawan kelapa kering
Ceri merah & hijau - dipotong kecil

Cara:
Pukul mentega dan gula hingga kembang.

Kemudian masukkan kuning telur dan esen vanilla.

Gaul dengan tepung sedikit demi sedikit dan semua bahan-bahan.

Masukkan sedikit adunan ke dalam acuan sampan.

Taburkan kelapa kering sebelum dibakar pada suhu 150 darjah celsius selama 12-15 minit.


2 comments:

Ila Ramliey said...

wawawah...
homemade kueh raya nampaknya tahun ni.. hehehe
bagusss! leh laaa jamu kitorg.. hahaha

HaNiE said...

fuyooo!! inikah che karimah yang aku kenali?!!! hahahaha bagus2 ciri wanita sejati semakin menonjol... nanti raya aku nk gi umah kau ye, jangan buat2 takde kat umah plak, hehehe...