Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Tuesday, July 31, 2012

Meriahnya Ramadhan

Bismillahirrahmanirrahim...

Sungguh pantas masa berlalu. Hari ini sudah memasuki fasa kedua Ramadhan iaitu 11 Ramadhan. Syukur kerana Allah masih memberi peluang kepada saya untuk menikmati Ramadhan pada tahun ini.

Seperti tahun-tahun sebelumnya, saya gemar untuk berbuka puasa di Masjid Putra, Putrajaya. Malahan saya dapat melihat pertambahan jemaah yang berbuka di situ dari tahun ke tahun, tidak kira sama ada datang bersendirian ataupun bersama ahli keluarga.

Saya lebih selesa berbuka di situ berbanding tempat-tempat lain kerana sistemnya yang memudahkan jemaah menunaikan solat. Sebaik azan dilaungkan, jemaah dihidangkan dengan kurma dan kuih serta air minuman sebelum berhenti untuk solat Maghrib berjemaah. Usai solat, jemaah dihidangkan pula dengan makanan berat. Lebih menarik apabila jemaah perlu beratur untuk mengambil makanan. Terimbau memori sewaktu berbuka di asrama dulu.

Saya pernah mencuba untuk berbuka di masjid lain tetapi sistemnya yang terus menghidangkan makanan berat membuatkan jemaah tergesa-gesa menghabiskan makanan untuk menunaikan solat Maghrib berjemaah membuatkan saya kurang selesa.

Akhirnya, saya kembali ke Masjid Putra jua.






Memang meriah masjid ini setiap kali Ramadhan menjelma. Mungkin mereka yang hadir juga berpendapat sama seperti saya. Meskipun menunaikan solat tarawih sehingga 20 rakaat, jumlah jemaah masih kekal ramai. Mungkin kerana suasananya yang nyaman kesan pemasangan penghawa dingin di seluruh kawasan dalam masjid.

Sama seperti tahun-tahun sebelumnya, masjid ini akan membuka ruang kepada jemaah untuk beriktikaf pada 10 malam terakhir. Jika pada tahun lepas saya hanya berpeluang untuk melakukannya selama 1 malam sahaja, tahun ini saya berazam untuk melakukannya dari awal lagi.

Sungguh seronok melihat jemaah berkeluarga juga turut hadir bersama anak-anak mereka untuk beriktikaf di masjid. Terasa malu pula jika saya yang tidak terikat dengan apa-apa perkara yang menghalang masih gagal untuk merebut peluang itu.

Doa saya, semoga Ramadhan pada tahun ini akan menjadi Ramadhan yang lebih baik daripada tahun-tahun sebelumnya dan jika ini adalah Ramadhan yang terakhir, semoga ia adalah  yang terbaik dan diterimaNya jua.





No comments: