Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Sunday, July 1, 2012

Char Koay Teow Station

Bismillahirrahmanirrahim...

Rasanya ini entri yang ketiga mengenai makanan kegemaran saya iaitu char koay teow tetapi kali ini lokasinya di luar Lembah Klang iaitu di Kuala Terengganu.

28 Jun 2012 - Saya pulang ke kampung dengan menaiki bas dan tiba pada jam 5 pagi. Kepulangan saya ini adalah untuk menjenguk Abah Ummi selepas tamat menduduki peperiksaan tempohari. 

Untuk kepulangan kali ini, saya telah memasang niat untuk mengunjungi gerai seorang rakan yang mengusahakan perniagaan char kuay teow di Kuala Terengganu. Rakan ini merupakan teman yang pernah sama-sama bersekolah di Sekolah Menengah Agama (Atas) Sultan Zainal Abidin, Kuala Terengganu sekitar tahun 1992 hingga 1994. 

Justeru, apabila beliau mengiklankan pembukaan gerai tersebut, hati saya tergerak untuk mengunjunginya untuk mencuba sendiri masakannya di samping sebagai tanda sokongan ke atas usaha beliau. Malah ketika kunjungan saya, gerai beliau sebenarnya baru beroperasi selama 3 minggu. 

Lalu saya turut mengajak Abah Ummi, kakak ipar dan anak-anak saudara untuk turut serta mengunjungi gerai tersebut yang terletak berhadapan dengan SMK Sultan Sulaiman yang juga berhampiran dengan Istana Badariah. 


Banner gerai beliau
Alhamdulillah rasanya tidak mengecewakan
Kakak ipar dan anak saudara (Adeef)

Alhamdulillah, kunjungan kami ternyata tidak mengecewakan kerana rasa masakannya menepati selera saya. Meskipun saya menggemari char koay teow, ia sebenarnya agak sukar untuk didapati di tempat saya, Dungun atau di sekitar Kuala Terengganu. 

Harga yang ditawarkan pula pada saya agak berpatutan iaitu RM4.50 untuk saiz biasa dan RM5.50 untuk saiz special jika dilihat kepada saiz hidangan. Lucu pula melihat Abah berjaya menghabiskan sepinggan char koay teow saiz special tetapi kemudiannya mengadu perut menjadi padat dan sendat. 

InsyaAllah, ini bukan kunjungan yang pertama dan terakhir ke gerai beliau. Doa saya semoga perniagaan yang beliau usahakan akan semakin maju dan berjaya pada hari-hari mendatang. 


3 comments:

Anonymous said...

Char koey teow terbaik kat terengganu malah boleh menandingi kat KL malah kat Penang sendiri....yg antu CKT mmg patut try dulu....tp utk try baik mintak yg biase dulu....yg special hanye peminat tegar CKT shj...betol kate penulis,mkn special kalu tak kenyang jgk xtaulah...kate pemilik Char Koey Teow Station bersesuaian dgn moto kedai "Insyaallah Kenyang"

Mince4AM said...

good borak borak spot

gudGirl said...

mmg terbaik setakat ini