Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Saturday, June 30, 2012

Pasca Kembara Saigon - Kebersihan

Bismillahirrahmanirrahim...

Antara perkara yang boleh dikagumi ketika berada di Saigon adalah tahap kebersihannya yang boleh dikatakan sangat baik. Penanda arasnya pula pasti tandas awam dan juga taman awam. Bayangkan kesemua tandas awam yang kami singgah berada dalam keadaan bersih dan dijaga dengan baik termasuk sewaktu kunjungan kami ke pulau. 


Tandas awam yang bersih

Begitu juga dengan keadaan lorong yang perlu kami lalui untuk keluar dari hotel ke jalan utama. Ia berada dalam keadaan bersih dan kelihatan ada petugas bandaraya yang menyapu pada waktu pagi dan malam.


Lorong antara hotel dan jalan utama

Di bawah ini pula adalah gambar salah satu bulatan yang kami lalui semasa dalam perjalanan menuju ke destinasi yang ditetapkan. Memang jelas kelihatan tiada sebarang sampah sarap yang kebiasaannya akan berlonggok hatta di negara kita sendiri. 

Apabila saya menyatakan demikian, bukan pula saya bermaksud untuk merendah-rendahkan negara sendiri sebaliknya saya berpendapat ia antara perkara baik yang boleh diambil iktibar dan diamalkan di negara sendiri. Kelihatan juga pokok-pokok dijaga rapi dan dipastikan lanskapnya sentiasa dipelihara. 


Bulatan yang bersih

Dari kejauhan pula, kami ternampak sekumpulan pekerja yang asyik mencabut rumput-rumput liar yang menutupi rumput-rumput hiasan dengan menggunakan tangan mereka. Tidak hairanlah keadaan rumput-rumput di negara mereka kelihatan begitu rapi kerana penjagaannya yang sangat teliti. 


Sekumpulan pekerja mencabut rumput liar


Ketelitian mereka menjaga kebersihan dan keindahan bandar juga dapat dilihat melalui keadaan taman yang begitu bersih dan pokok-pokok yang dipelihara dengan baik. Malah taman itu juga dipenuhi dengan pelbagai aktiviti pada waktu siang dan malam. Sewaktu kunjungan kami tempohari, kelihatan sekumpulan pengunjung yang mengadakan aktiviti senamrobik di situ di samping aktiviti lain yang berbentuk kekeluargaan. 

Taman di tengah-tengah bandar Saigon

Keseluruhannya, saya puji tahap kebersihan di sini yang begitu baik dan sekaligus memberikan keselesaan kepada kami selaku pengunjung luar. Alangkah baik dan indahnya jika suasana ini dapat dinikmati di mana-mana tempat tidak kira di dalam atau luar negara kerana kebersihan itu sebahagian daripada iman.



No comments: