Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Tuesday, June 26, 2012

Misi Mencari Char Koay Teow

Bismillahirrahmanirrahim...

Malam ini adik saya, MakTeh dan rakannya, MakNik datang bertandang dan seterusnya bermalam di teratak saya. Sengaja saya kosongkan perut daripada makanan berat sewaktu berbuka puasa tadi kerana telah berjanji dengan MakTeh untuk membawa mereka merasa char koay teow yang menjadi kegemaran saya. Ia hanya sebuah gerai yang terletak di tepi Tasik Serdang.

Sejak berpindah ke teratak sekarang, saya memang mencari-cari tempat makan yang menepati selera. Akhirnya, saya temui sebuah gerai menjual char koay teow yang kena dengan selera. Hajatnya saya ingin MakTeh dan Maknik untuk turut sama merasainya tetapi tiada rezeki, gerai tersebut tidak beroperasi pula pada malam ini.

Mati akal kami dibuatnya kerana sasaran kami adalah char koay teow sahaja dan amat sukar untuk menemui kedai yang betul-betul asli rasanya.

Lalu kami meminta bantuan pakcik Google untuk melayari mana-mana blog yang menceritakan pengalaman memakan char koay teow di sekitar Bangi.

Teratas dalam senarai adalah blog yang menceritakan pengalaman makan char koay teow di sebuah restoran bernama Hot Char Koay Teow yang terletak di Seksyen 9, Bangi.

Tanpa banyak soal, kami terus menuju ke destinasi dimaksudkan kerana perut juga sudah mula memainkan irama keroncong.

Pandangan pertama, hampir semua tempat duduk penuh dengan pelanggan. Mungkin itu petanda yang ia benar-benar sedap.

Mujur ada pelanggan yang sudah selesai makan dan bangun meninggalkan tempat mereka lalu kami mengambil alih tempat duduk mereka.

Dengan kadar harga RM5.50 bagi saiz besar dan RM4.50 bagi saiz kecil, saya menjangkakan rasanya juga pasti berpadanan dengan harga dikenakan.

Misi kami berjaya cuma rasanya masih belum mencapai standard sedap seperti yang saya nikmati di gerai berhampiran Tasik Serdang tempohari.

Nampaknya cubaan lain perlu dibuat lagi pada masa hadapan. Siapa tahu ada rezeki...

2 comments:

fadillah abdul basir said...

salam kenal...yum3..charkoey teow..my favourite tu...I follow...:D

Carrie-Ma said...

salam fadilah,

terima kasih singgah. char kue teow memang antara makanan kegemaran saya. sebab tu agak cerewet sikit dalam soal rasanya hehe