Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Monday, March 12, 2012

Janji

Bismillahirrahmanirrahim...

18 Februari 2012 (Jumaat) - Saya menaiki bas jam 10.30 pagi untuk pulang ke kampung malah nyaris-nyaris saya terlepas bas gara-gara perkhidmatan komuter yang menunda waktu pergerakannya. Saya akui kepenatan selepas tiba daripada Singapura masih belum reda tetapi saya gagahkan juga diri kerana janji yang pernah dibuat kepada Abah sebelum ini. 

Sewaktu bercuti di kampung, saya pernah memberitahu Abah agar memaklumkan kepada saya jika ingin mengecat rumah sewa yang sedang dalam proses untuk disiapkan agar saya dapat mengajak adik-adik untuk turut pulang dan mengecatnya secara bergotong-royong. Saya terima SMS daripada Abah sewaktu berada di dalam keretapi memberitahu yang adik-adik saya akan pulang ke kampung pada hujung minggu. Justeru, Abah merancang untuk mengambil peluang untuk mengecat rumahnya.  Tiba di rumah adik, saya terus membeli tiket bas secara online dan memutuskan untuk bermalam di situ sahaja kerana akan menaiki bas pada keesokan paginya. Saya terpaksa menaiki bas kerana adik-adik saya pulang ke kampung dengan menaiki motosikal. Tujuan sebenar mereka pulang adalah untuk menukar motorsikal dengan kereta yang telah dibaiki di kampung. 

Saya tiba pada jam 4 petang sedangkan adik-adik saya sudah tiba lebih awal iaitu waktu tengahari. Kira-kira jam 6 petang, kami bergotong-royong mengecat rumah Abah. Lebih menyeronokkan apabila anak-anak saudara yang saya gelar 3 stooges juga turut serta mengecat.  





Puas rasanya hati dapat memenuhi janji yang telah dibuat meskipun keletihan kerana keluarga adalah sumber kekuatan saya. 

2 comments:

Wan Anie said...

Betul care.. keluarga adalah kekuatan, my family is m strengh

Carrie-Ma said...

benar anie. kita akan letih, penat, sedih apabila berurusan dengan soal keluarga namun tanpa kita sedar, peristiwa2 itulah yg mendewasa, mematang dan menguatkan kita.