Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Tuesday, March 20, 2012

Demam

Bismillahirrahmanirrahim...

Hari ini masuk hari ketiga saya demam. Panasnya masih belum berkurang meskipun saya sudah mengambil bekalan ubat di Pusat Kesihatan UTM semalam. Secara kebetulan, semalam saya ada kelas yang perlu dihadiri. Lalu saya curi sedikit masa untuk berjumpa doktor dan mengambil ubat kerana bimbang demam berlarutan. Lucunya, rakan sekelas saya juga turut demam dan kami bersama-sama ke klinik untuk mendapatkan rawatan. Malah sesi perbincangan yang sepatutnya kami adakan pada hari ini juga terpaksa ditunda kepada esok untuk memberi peluang kepada diri mendapat rehat yang secukupnya. 

Seingat saya, kali terakhir saya demam adalah tahun lepas, sekitar bulan Oktober. Kini sudah mencecah 6 bulan dan saya demam sekali lagi. Puncanya tidak saya ketahui tetapi mungkin kerana perubahan cuaca atau juga kesan tidak mendapat rehat yang cukup. Akhir-akhir ini saya memang banyak berulang-alik ke sana dan ke mari malah kadang-kadang waktu tidur juga turut terganggu. Mungkin ini juga tanda-tanda yang usia sudah semakin bertambah dan tenaga juga sudah tidak seperti dulu. Seringkali saya memikirkan pada usia berapakah saya akan dipanggil untuk kembali mengadapNya? Apakah amalan yang telah saya perbuat selama ini mencukupi untuk dibawa menemuiNya? Terampunkah dosa-dosa yang telah selama ini saya lakukan? Astaghfirullahala'azim. 

Saya insaf bahawa sesungguhnya ujian sakit ini adalah salah satu cara yang Allah sediakan agar saya senantiasa mengingatiNya. Mungkin saya terleka dalam kesibukan melalui kehidupan sehari-hari lantas Allah 'mengingatkan' saya melalui ujian sakit ini. Agar saya berhenti sebentar, merenung dan muhasabah perbuatan yang telah diperlakukan selama ini. 

"Tidaklah seorang Muslim ditimpa oleh keletihan atau kerisauan atau kedukacitaan atau penyakit, atau permasalahan walaupun kesakitan berupa tercucuk duri melainkan ini merupakan penebus kepada dosanya."
(Hadith riwayat Al-Bukhari & Muslim)

Wallahua'lam. 

1 comment:

Uncle Lee said...

Hello Carrie, regret to read you not well. This is up to you, but there is a Chinese Herbal tea called, 'Hor yan hor'...it's made in Ipoh, Perak (HK too), this is good for fevers, badan panas ke sejuk, flu....
Minum satu cup panas pagi, satu sebelum tidur malam....

It will help....you get someone pop into a kedai obat China ask for this....make sure made in Perak.
Wishing you a quick recovery, best regards.
Keep a song in your heart.
Lee.